Flera upprörda bussresenärer har hört av sig till UNT för att klaga på att det inte går att fylla på sitt busskort på Sibylla, som är det enda UL-ombudet i Östhammar, längre. Problemet uppstod för två veckor sedan. I praktiken innebär det att resenärerna måste fylla på korten på andra ställen, använda UL:s telefonapp eller betala dyrare enkelbiljetter.
– Jag tycker att det är väldigt dålig service och de gör det besvärligt för oss, säger Östhammarsbon Kerstin Medin och fortsätter:
– Man kan inte förlita sig på att alla har en mobil och vet hur det fungerar.
Hassan Tosum, som äger Sibylla i Östhammar, bekräftar att de inte har något avtal med UL längre. Han säger att det kan ändras när gatukökets nya ägare är på plats 1 mars.
– Vi ska inte fortsätta att samarbeta med UL, men det är oklart hur den nya ägaren kommer göra, säger Hassan Tosum.
På Upplands lokaltrafik, UL, är man medveten om problemet i Östhammar och jobbar aktivt för att hitta en lösning.
– Nu håller UL på att leta efter någon som är villig att ta över rollen som ombud i Östhammar. Vi försöker hitta någon så fort som möjligt, säger Sture Jonsson, presschef på UL, och fortsätter:
– Vi beklagar att det blivit så här och vi inser att det är viktigt att det finns möjlighet att fylla på sitt busskort.
Hur ska era kunder i Östhammar tänka när de behöver fylla på sina busskort?
– Just nu är det enda rådet att försöka vara lite förutseende när man är på en annan ort – att försöka fylla på sitt UL-kort då.