Wetseras 120-Ärsdag firas med tÄrtkalas

Det putsas och fejas pĂ„ den gamla rĂ„seglaren Wetsera af Öregrund. I Ă„r nĂ„r damen den aktningsvĂ€rda Ă„ldern av 120 Ă„r och det tĂ€nker Wetseras vĂ€nner ideella förening fira med ett sĂ€rskilt jippo i samband med badortsdagarna som hĂ„lls i det lilla kustsamhĂ€llet i mitten av augusti. TĂ„rtkalas och annat festligt Ă€r att vĂ€nta.

Foto: Christer Bergström

Östhammar2011-07-21 12:01

Wetseras vĂ€nner som Ă€ger, renoverar, förvaltar och bevarar segelfartyget Wetsera Ă€r stĂ€ndigt sysselsatta med att fĂ„ henne i gott och i bĂ€ttre farbart skick. Nu i dagarna var föreningens medlemmar sĂ„ ivrigt sysselsatta med renoveringen att hela skeppet höll pĂ„ att sjunka dĂ€r hon ligger vĂ€l förtöjd bland mindre och större fritidsbĂ„tar i Öregrunds hamn.
– Vi skulle rĂ€tta till durken, fartygets golv. Durken Ă€r nĂ€mligen i olika nivĂ„er och vi höll pĂ„ att justera det lĂ€ngst ner i kölen. DĂ„ brast ett rör pĂ„ fartygets insida till byssan (köket) och fartyget tog in mĂ€ngder av vatten. Jag fick slĂ€nga pĂ„ mig dykardrĂ€kten och gĂ„ ner pĂ„ fartygets utsida under vatten medan en av vĂ„ra medlemmar Uno Almgren fick fixera röret pĂ„ insidan nĂ€r vi slog in en trĂ€plugg för att tĂ€ta skadan, sĂ€ger Björn BjörebĂ€ck, ordförande i Wetseras vĂ€nner.

HÀromdagen var Björn BjörebÀck inne i Uppsala och fick tag pÄ rÀtt rördelar. Det tar inte lÄng stund för den som betraktar Wetsera att konstatera att hon förÀndrats och gÄtt igenom en ansiktslyftning frÄn förra sommaren till denna sommar. Det mÀrks pÄ sÄdant som den slipade relingen och överbyggnaden och pÄ de lagade och lackade masterna.
– Vi har avslutat renoveringen av hela riggen, det vill sĂ€ga utrustningen ovan dĂ€ck som just segel och master. Vi har exempelvis lagt in nya bitar i masten som nu har en helt ny massiv mastfot. Riggen med virke frĂ„n HĂ„llnĂ€shalvön Ă€r det första stora projektet vi genomfört med renoveringen av Wetsera och den var helt nödvĂ€ndig, sĂ€ger Björn BjörebĂ€ck och fortsĂ€tter:
–  Innan var det förenat med fara att gĂ„ pĂ„ dĂ€ck, lösa föremĂ„l kunde lossna och falla frĂ„n masterna, nu har vi ett sĂ€kert fartyg.

Skeppet ser ljusare och luftigare ut sedan kapellet pÄ överbyggnaden togs bort.
– Kapellet var bara ett skydd. Sedan vi tog bort det har vi fĂ„tt en öppen planlösning och man ser mer av skeppet, sĂ€ger han.

Wetseras vÀnner har ett 85-tal vÀnner. Det Àr bara medlemmarna som fÄr gÄ ombord pÄ skeppet och nu startar föreningen medlemstrÀffar en gÄng i veckan ombord pÄ den gamla rÄseglaren. NÀr fartyget blir i bÀttre farbart skick fÄr medlemmarna vara ute och segla med henne. Med hjÀlp av medlemsavgifter, bidrag och sponsring fÄr föreningen möjlighet att fortsÀtta det omfattande renoveringsarbetet.

BordlĂ€ggningen, det yttre skalet pĂ„ Wetseras skrov, stĂ„r nĂ€rmast pĂ„ tur att fĂ„ en genomgripande behandling till en berĂ€knad kostnad av mellan 200 000 och 300 000 kronor.
– Vi har köpt materialet men behöver professionella hantverkare som gör jobbet. Det Ă€r komplicerat. Hela skalet tas bort pĂ„ skrovet. TvĂ„tums ekplank ska formas till skrovet, dĂ„ mĂ„ste det vĂ€rmas och Ă„ngas för att bli form- och böjbart. Vi hoppas kunna Ă„tgĂ€rda bordlĂ€ggningen snarast, sĂ€ger Björn BjörebĂ€ck.

Wetseras vÀnner Àr stolta över fartyget. NÀr föreningen övertog henne var Wetsera nedslitet. För att fÄ henne i gott skick mÄste man vara kreativ, ha ett konstnÀrligt sinne, yrkeskunskap och fantasi.
– Tanken Ă€r att Wetsera ska bli Öregrunds publikmagnet och ortens visitkort. Öregrund Ă€r en gammal skuthamn och sjĂ€lvklart ska vi dĂ„ ha en skuta. Det hĂ€r Ă€r vad Öregrund var en gĂ„ng i tiden, sĂ€ger Björn BjörebĂ€ck och fĂ€ster blicken pĂ„ Wetsera af Öregrund.

Byggdes 1891

Wetsera har registreringsnummer 27 i fartygsregistret och Àr i dag Sveriges enda och Àldsta seglande rÄseglare. Wetsera byggdes Är 1891 pÄ Vikens varv i Helsingborg. Hon uppkallades efter baronessan Maria Vetsera som dramatiskt tog sitt liv i det sÄ kallade Mayerlingdramat 30/1 1889.

Wetsera byggdes som en slÀttoppad skonare men byggdes omkring Är 1937 om till Galeas. Hon gick med last Ànda fram till mitten av 1950-talet.

I dag har Wetsera en maskinstyrka pÄ 135 hÀstkrafter och med hjÀlp av dessa nÄr hon en fart pÄ 8 knop. Wetseras sammanlagda segelyta Àr pÄ ca 300 kvadratmeter. LÀngden i vattenlinjen Àr 15,72 meter och totallÀngden inklusive roder och bogspröt Àr dryga 21 meter. Bredden Àr 5,55 meter och djupgÄendet utan last Àr 1,90 meter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om