Sedan Sigrid tog över efter M/S Sigyn 2014 har hon kört de ordinarie transporterna av använt kärnbränsle till mellanlagret Clab i Oskarshamn.
Den 23-25 juni har aIlmänheten haft chansen att se och besöka fartyget i hamnen i Forsmark. Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) har haft utställning inne i fartyget där hela Sigrids arbetsprocess står uppradad. Erica A Wallin är kommunikatör på SKB och berättar att utställningen tar upp allt ifrån hur det använda kärnbränslet transporteras till Clab, till hur man ska berätta för framtida generationer om kärnbränslehanteringen.
– Vi visar även hur andra länder hanterar deras radioaktiva avfall och då vi kan se att Sverige och Finland är de länder som kommit längst i den frågan. I utställningen tar SKB upp allt från humanistiska samhällsperspektiv till forskningen och hur den tekniska biten fungerar. Det är ett stort spektra av frågor, säger hon.
Erika A Wallin visar med hjälp av de stora bilderna på väggarna vad som kommer hända med det nedgrävda kärnbränslet om det blir ett jordskalv eller en ny istid.
– Vi har gjort ett forskningsprojekt på Grönland för att se hur isen och bergrunden påverkas av en ny istid. Vi har även undersökt hur mycket bergrunden skakar vid jordskalv och då har vi sett att avfallet kan ligga på 500 meters djup för där märks inte skakningarna lika mycket, säger hon.
Fartyget kommer besöka Almedalsveckan på Gotland nästa vecka. Där kommer fartyget att stå öppen för allmänheten, vilket är ett sätt att ge fler människor kunskap om den svenska hanteringen av radioaktivt avfall.
– Det är ett nationellt ansvar som Östhammars kommun har i och med planerna på ett kärnbränsleförvar. Därför är viktigt att uppmärksamma den här frågan i ett riksperspektiv, säger hon.
Anna Wikmark är SKB:s fartygsansvarige och berättar att anledningen till att SKB skaffade ett nytt fartyg bland annat var för att det svårt att få tag i reservdelar till den 30 år gamla M/S Sigyn.
– Det krävdes en omfattande renovering. Sen har även kraven på fartygen ökat när det kommer till miljö och säkerhet. Sigrid är mer modern och går på bränsle med låg svavelhalt, säger hon och berättar att M/S Sigrid är ett unikt fartyg i Sverige.
– Hon har en INF-3-klassning, vilket innebär att hon kan transportera bestrålat bränsle. Dessutom kan man lasta henne på två sätt. Antingen genom att fälla ner rampen och köra ombord avfallet eller lyfta ombord det genom luckorna ovanpå lastutrymmet, säger hon.