Vill inte ändra färdtjänstregler

Den politiska ledningen i Östhammars kommun vill behålla de kritiserade färdtjänstreglerna.

Östhammar2007-08-24 00:01
Lina Gidlund vid Diskrimineringsbyrån Uppsala (DU) beklagar att kommunledningen inte har en annan inställning till personer som redan har en utsatt position i samhället.
- Vi är förvånade. Vid mötet med kommunledningen uppfattade vi att man tog till sig våra synpunkter. Det här är bara att beklaga, säger Lina Gidlund.

I våras trädde de nya färdtjänstreglerna i kraft. Det som Diskrimineringsbyrån främst vänt sig mot är att möjligheten att göra spontanresor i praktiken försvunnit. Spontanresor betyder att en person måste vänta maximalt tre timmar på färdtjänsten. Med kommunens regler måste färdtjänst beställas senast klockan fem vardagen innan den dag man vill åka. Byrån uppvaktade kommunledningen och lämnade förslag på hur Östhammars kommun skulle kunna öka tillgängligheten med små medel. Men när Östhammars kommunledning behandlade frågan i kommunstyrelsens arbetsutskott i tisdags valde man att inte förändra någonting.
- Vi har fått väldigt få klagomål och synpunkter, bara tre personer har hört av sig. Det tyder på att tillgängligheten är tillfredsställande, säger finanskommunalrådet Jacob Spangenberg (c).

Även oppositionsrådet Margareta Widén Berggren (s) står bakom beslutet, liksom kommunalrådet Anna-Lena Söderblom (m) som jämför färdtjänsten med övrig kollektivtrafik:
- De som använder färdtjänst har större tillgänglighet än vi, de kan åka var som helst i hela kommunen för bara 30 kronor. Dessutom kan de göra gruppresor och ändå bara betala en avgift.
Lina Gidlund invänder att en färdtjänstresenär måste vara ute i väldigt god tid och boka sin resa. Den som använder den vanliga kollektivtrafiken kan bestämma sig för att göra en resa utifrån väder, humör, dagsform och behov, påpekar hon och uppmanar kommunpolitikerna att försöka att planera sin tid utifrån de förutsättningar som man ger till de funktionshindrade.
- Det är inte jämförbart med kollektivtrafiken.

UNT: Finns det ett stort behov av spontanresor med färdtjänst?
- Fem enskilda personer i Östhammars kommun har kontaktat oss om det här. Men flera färdtjänstresenärer har inte möjlighet att bevaka sina intressen. De är inte insatta i den kommunpolitiska utvecklingen på ett sådant sätt som krävs.
Kommunledningen hänvisar till en tjänstemannautredning som pekar på att entreprenörskostnaderna för spontanresor skulle stiga med 400 000 kronor för extra personal i telefonväxeln och ökade chaufförskostnader.
- Med det system vi har nu är det låga kostnader för den som ska resa, det vill säga den ekonomiska tillgängligheten är god, säger Jacob Spangenberg.

Lina Gidlund tycker att kommunen agerar snålt.
- Det handlar inte om så stora pengar. Och om man samkör färdtjänsten med den vanliga taxikön krävs ingen extra bemanning heller.
Enligt kommunens utredare Andreas Lytter stämmer inte det.
- I Uppsala skulle det kanske fungera. Men det finns en väldigt liten privat marknad för taxiresor i Östhammar, och enligt entreprenören skulle det behövas både extra växelpersonal och extra chaufförer för spontanresor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om