Vill höja elevernas motivation

Andelen elever i årskurs nio som uppnådde kunskapskraven i alla ämnen minskade kraftigt i Östhammars kommun det gångna läsåret, från 76 procent året innan till 67 procent.

Östhammar2015-10-06 19:27

Skolverket har i dagarna kommit med en sammanställning över siffrorna för årskurs nio, läsåret 2014/2015. I den finns uppgifter om hur stor andel av eleverna som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, hur stor andel som var behöriga till de gymnasiala yrkesprogrammen och hur höga meritvärden eleverna lyckats uppnå.

– På kommunnivå kan vi konstatera att meritvärdet har sjunkit. Dessutom har skillnaden mellan pojkar och flickor ökat, säger Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef.

Vad kan det bero på?

– Vi vet inte, men kanske är vår undervisning mer riktad mot flickors sätt att vara och studera. Många pojkar också tycker att det räcker att få godkänt och satsar därför inte mer än så.

Egentligen vill Lisbeth Bodén inte blanda in resultatskillnaden mellan könen för mycket i diskussionen. I stället vill hon få till en kulturförändring i hela skolorganisationen. Hon vill höja elevernas engagemang och motivation. Och det vill hon så mycket att det just nu pågår ett strategiskt arbete inom förvaltningen för att få in det i den närmaste framtidsplanen.

– Vi behöver höja förväntningarna på våra elever. Inte kraven, det är något negativt, utan de positiva förväntningarna.

I Östhammars kommun finns det fyra skolor med elever i årskurs 9. Förra läsårets meritvärde för Olandsskolan i Alunda var 217,5, för Frösåkersskolan i Östhammar 210,1, för Vallonskolan i Gimo 203,3 och för Österbyskolan i Österbybruk 177,8.

Annika Kindvall är rektor på Österbyskolan, den av kommunens skolor som klarat sig sämst i Skolverkets jämförelse. Hon tillträdde sin tjänst den 1 augusti i år och har därför inte historiken riktigt klar för sig.

– Det är nedslående siffror och jag har inget enskilt svar på varför. Nu gör vi allt vi kan för att det ska vända till nästa år, säger hon.

Alla ämnen utom ett når upp till 90 procent eller mer, när det gäller hur många elever som fått slutbetyg i dem. Det ämne där flest elever misslyckats med den uppgiften är matematik. Hela 17 procent av Östhammars kommuns niondeklassare klarade inte de kraven.

– Vi har sett den trenden i flera år och därför gör vi nu en satsning på just matematik. Alla våra 92 lärare som undervisar i matte går under det här läsåret något som Skolverket kallar Matematiklyftet. Syftet med det är att stärka och utveckla kvaliteten i undervisningen och på så sätt få fler elever att uppnå målen, säger Lisbeth Bodén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!