Vill ha vägen kvar genom Gimo

Utvecklingsgruppen i Gimo är oroliga över att den nya dragningen av väg 288 leder all trafik från samhället. ”Det vore förödande för Gimo”, säger Göran Sjöblom.

Göran Sjöblom visar var den nya vägen är tänkt att gå.

Göran Sjöblom visar var den nya vägen är tänkt att gå.

Foto: Magdalena Prevéus

Östhammar2013-08-30 09:00

För att göra väg 288 mellan Uppsala och Östhammar säkrare och snabbare håller Trafikverket på med en stor utbyggnad. I fyra byggetapper ska vägen slutligen bli mötesfri.

Nu är Trafikverket klar med vägutredningen över den sista etappen mellan Gimo och Börstil och de har tagit ställning för en helt ny dragning av vägen. Planen är att den ska gå genom skogen, från väg 292 vid Hargsvägen till Börstil. Det är en vägdragning som upprör såväl Gimo utvecklingsgrupp som Margareta Widén Berggren (S), Östhammars kommunalråd.
–  Man tar död på hela samhället genom att dra vägen på det sättet, säger Göran Sjöblom, ordförande i Gimo utvecklingsgrupp.

Han menar att Gimo lever på att människor åker genom samhället och stannar för att tanka och handla. Han pekar också på att det ligger många arbetsplatser och bostäder efter nuvarande väg 288 och att den vägen måste hållas öppen.
–  De som pendlar till Sandvik kan till exempel inte bli avsläppta i början av samhället utan måste ha transport hela vägen.

Även Margareta Widén Berggren pekar på att Gimo har såväl skolor som idrottshall och arbetsplatser dit människor måste kunna ta sig. Hon är enig med Gimos utvecklingsgrupp om att Trafikverket bör låta den nya vägen gå från klockstapeln i mitten av samhället, en dragning som enligt Trafikverkets uträkningar är det dyraste alternativet och skulle kosta 310 miljoner kronor. Att dra vägen via väg 292 kommer att kosta 185 miljoner kronor.

Göran Sjöblom tror att Trafikverket har valt det billigaste alternativet för att slippa bygga en ny bro över Olandsån, vilket de skulle tvingas göra om vägen går från klockstapeln. Maria Karimi, projektledare på Trafikverket, menar att kostnaderna inte har varit avgörande.

–  Vi har gjort en noggrann vägutredning och tittat på olika aspekter. Den dragning som vi slutligen bestämt oss för är bra ur miljösynpunkt eftersom Gimo slipper avgaser och partiklar då vägen dras utanför samhället.

Maria Karimi menar att den minskade trafiken i Gimo både kan medföra positiva och negativa effekter, med tanke på besökare, miljö och trafiksäkerhet. Målet med den nya vägdragningen är att öka framkomligheten och hon medger att det målet står i konflikt med Gimo utvecklingsgrupps önskan om att fler ska kunna stanna i Gimo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!