2021 års medborgarundersökning är på väg ut till Östhammarsborna. 1200 slumpmässigt utvalda personer ska även i år få svara på frågor om kommunal service, boendemiljö och arbetsmarknad, för att nämna några delar. Särskilt fokus läggs på medborgarnas uppfattning om hur mycket de kan påverka kommunens verksamhet.
Östhammars kommun har tagit beslut om att förbättra medborgardialogen och flera frågor i undersökningen handlar om hur invånarna uppfattar sina möjligheter att påverka kommunens utveckling.
Undersökningen är tänkt att vägleda i arbetet med kommunens olika verksamheter. Under årens lopp har svarsfrekvensen dock dalat. I fjol låg den på 43 procent. Då fick kommunen lågt betyg för bland annat just delaktighet och inflytande.
Ni har gjort detta i många år. Vad har tidigare års medborgarenkäter gett mer konkret?
– Resultatet påverkar hur vi prioriterar, målsätter och arbetar med kommunen framåt. Enkäten består av tre delar, varav den sista delen handlar om medborgarnas delaktighet och upplevda inflytande. Ur det försöker vi hitta olika verktyg för att öka transparensen. Så uppkom till exempel medborgarmotionerna, för några år sedan, säger Peter Nyberg.
Vad hoppas du av årets undersökning?
– Jag hoppas på många svar, ju fler som besvarar enkäten desto större vikt får den, säger kommundirektör Peter Nyberg.
Undersökningen skickas ut av Statistiska centralbyrån och pågår till 2 november.