”Viktigt att man ser åkarna hela tiden”

Trots de senaste motocrossolyckorna ser varken den lokala motocrossklubben eller svenska motorcykelförbundet någon indikation på att sporten blivit farligare. Men säkerhetsarbetet är prioriterat.

Trots de senaste motcrossolyckorna ser varken den lokala klubben eller Svemo någon indikation på att sporten blivit farligare. På bilden: Tilde Pettersson, 13 år.

Trots de senaste motcrossolyckorna ser varken den lokala klubben eller Svemo någon indikation på att sporten blivit farligare. På bilden: Tilde Pettersson, 13 år.

Foto: Elin Igelström Nordahl

Östhammar2019-07-02 17:00

Den senaste tiden har flera motocrossolyckor inträffat, både i Östhammar och i övriga länet. Senast i förra veckan inträffade en olycka på en motocrosskola. En ung person ramlade på endurobanan vid Lunda Flygfält och ådrog sig smärtor i ryggen. Den 16 juni fick en sjuåring föras med helikopter till Akademiska sjukhuset efter en olycka på crossbanan på Kanikebol i Östhammar, skadan ska dock varit lindrig. I maj inträffade en dödsolycka på en crossbana i Enköping.

På Kanikebol, Östhammars motorklubbs bana, är det i nuläget sommaruppehåll för crosskolan. Några få åkare är trots det igång när UNT besöker banan. Peter Lydell som är tränare för crosskolan ser trots de senaste händelserna med flera olyckor ingen trend i att olyckorna inom klubben ska ha ökat. Motocrossen som sport har enligt honom inte blivit farligare.

– Nej vi ser ingen ökning. Däremot tar vi alltid det säkra före det osäkra även om det handlar om lindrigare skador. Vi anmäler alltid hellre en gång för mycket än för lite, genom det blir det också uppmärksammat. Det är mer som en säkerhetsåtgärd, säger Peter Lydell.

Peter Lydell berättar att de på olika sätt under träning arbetar aktivt för att förebygga olyckor.

– Det är barn som är fyra år och uppåt som ska lära sig att åka. Vi delar upp banan och kör i mindre etapper och det är även viktigt att man ser åkarna hela tiden. Vi arbetar även med flaggvakter och är noga med att gå igenom flaggorna för de barn, ungdomar och vuxna som åker för att de ska veta vad till exempel vilken flagga som betyder stopp. Vi går även igenom så att alla har rätt utrustning på sig som stövlar, ryggskydd, hjälm och glasögon innan vi släpper ut förarna, säger han.

Enligt Svemo, svenska motorcykelförbundet, finns inte heller någon statistik som visar på en drastisk ökning av motocrossolyckor de senaste åren. Enligt förbundet skadades 345 förare 2016. 2017 skadades 373 förare och 2018 skadades 321 förare.

– Vi ser ingen trend att olyckorna ska ha ökat. Den statistik som vi har visar på alla sorters skador. 85 procent handlar om lindrigare skador som ben-, fot- och nyckelbensbrott och hälften omfattar barn och ungdomar under 25 år, berättar Per Westling, generalsekreterare på Svemo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!