På lördag förmiddag fick Kustbevakningen ett samtal från en privatperson som passerat förbi båten och som tyckte att något inte stämde. Aktern låg djupare än tidigare och var på väg att sjunka under vattenlinjen. Kustbevakningen kunde snabbt konstatera att båten tog in vatten via hål i skrovet.
– Vi tror att det är en skada som kommit av att isen skavt mot båten, säger Pontus Ekström, vakthavande befäl vid Kustbevakningen.
Det kan ha förvärrats av att det blåst hårt utmed kusten i ett par dagar.
Under lördagen och söndagen har vatten pumpats ut ur aktern på båten som nu flyter och ligger i våg.
– Vi har varit på plats med dykare under söndagen och hittade då flera hål i båten. För att täta dem har vi lagt bandage på henne, ett läcktätningssegel runt hela aktern, säger Pontus Ekström.
Han tror att fartyget därmed är säkrat och att risken för att det ska sjunka är obetydlig. Skrovet är indelat i sektioner med skott, och båten har tagit in vatten enbart i aktern.
– För säkerhets skull har vi trimmat båten så att den nu ligger lite mer på nosen, för att hålen ska komma över vattenlinjen, säger han.
– Men den kan förstås inte ligga kvar där i viken mycket länge till, det börjar närma sig en kritisk punkt, säger Pontus Ekström.
Båten, BP23, är ett gammalt rostigt tankfartyg som i flera år legat förankrad i viken på Gräsö.
Gräsöborna har länge fruktat att den rostiga båten ska sjunka. Vem som äger skorven är föremål för tvist och utan en ansvarstagande ägare är det svårt att flytta på den hur som helst. Kustbevakningen kan däremot ingripa om det föreligger fara för att båten ska läcka ut farliga ämnen som kan skada miljön.
I juli 2022 bedömdes den faran vara överhängande och då tömdes tankbåten på allt bränsle och andra vätskor som skulle kunna vara en fara för vattenlevande djur och växter.
Enligt Kustbevakningen finns det små mängder olja kvar i motorn men hävdar att det är så lite att det inte kan påverka miljön om det skulle läcka ut.
Kustbevakningen har nu avslutat sitt miljöräddningsarbete och lämnat platsen. Under söndagen hölls ett möte med representant från Östhammars kommun för att undersöka möjligheterna för att frakta bort fartyget.
Kommunen har anlitat Östhammars Skadeservice för att fortsätta pumpa ut vatten vid behov och hålla koll på båten i fortsättningen. Under veckan väntas Östhammars kommun fatta beslut om skeppets vidare öde.