Väntade på en buss som inte fanns
Upplands Lokaltrafik (UL) gör för lite för att informera om fel i tidtabellerna. Det menar en uppretad resenär som kontaktat UNT efter att ha blivit stående i väntan på en tur som visade sig inte finnas.
Men bussen kom aldrig trots att kvinnan var på plats i god tid. Efter en halvtimme kom nästa buss varpå hon frågade busschauffören vad som hänt med föregående tur.
- Då sade han att den turen inte fanns och att han och hans kolleger hade sagt det till ledningen på UL men att inget har hänt förutom att det ändrats på hemsidan och själva hållplatserna. Men vem tittar där om man har tidtabellen? säger resenären och fortsätter:
- Det är så jäkla dålig stil, inte minst för att det är en såpass sen buss. Och min systerson har råkat ut för samma sak. Om det är två i samma släkt hur många är det då inte totalt?
När resenären ringde till UL för att klaga sade man att resegarantin inte gäller i det här fallet eftersom UL har ändrat i tidtabellen på hemsidan. Och resenären ombads dessutom att framföra sitt klagomål skriftligen via UL:s hemsida.
- Men jag har ingen dator. Och jag tror att det är många äldre som inte heller har dator, säger kvinnan.
UL har, sedan felet påpekats, ändrat i tidtabellerna på hemsidan och på själva hållplatserna.
- Det händer tyvärr att det blir fel i tidtabeller. Vi har gjort det vi normalt gör i sådana här fall. Och resegarantin skall gälla i det här fallet, säger UL:s informationschef, Sture Jonsson.
Men skulle inte UL kunna informera dem som åker med bussarna genom att sätta upp lappar på 811:an?
- Att sätta upp anslag på bussarna har vi diskuterat, men beslutat oss för att inte göra. Dels för att få bussar kör samma linjer hela tiden. Dels för att vi inte vill göra det bara för att ha ryggen fri, att man skall kunna peka på en lapp och säga har ni inte läst det här? säger Sture Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!