Vänner tar hand om Wetsera

Som äldsta bevarade råseglare har hon nu lagt till i Öregrund för att genomgå en rad skönhetsoperationer.

Paret Maria och Bengt Skagersjö var nyfikna på båten som det sett ligga och förfalla i Östhammar.

Paret Maria och Bengt Skagersjö var nyfikna på båten som det sett ligga och förfalla i Östhammar.

Foto: Frida Andersson

Östhammar2013-07-05 15:00

Flera har sannolikt sett det gamla fartyget ligga i Östhammar under flera år. Sedan 2010 tas hon om hand i Öregrund av Wetseras vänner och har genomgått flera renoveringar. Många var nyfikna på att se när det var dags för visning på torsdagen:
– Vi har gått förbi henne många gånger när hon legat inne i Östhammar och förundrats över att hon skötts så dåligt. Det är roligt att se att någon tar hand om henne, sa paret Maria och Bengt Skagersjö, sommarboende på Söderön som gärna seglar själva på fritiden.

Wetseras mast och dess fem rån har renoverats. Näst väntar att renovera bordläggningen från relingen till vattenlinjen, under vattenlinjen ska hon vara i gott skick tack vare sitt kopparhölje.

– Till hösten ska vi försöka att lyfta upp henne med försiktighet med en sublift. Först måste vi bara lyfta ur all barlast, säger guiden och ordföranden i Wetseras vänner Bertil Lundström. 

Bertil Lundström flyttade till Öregrund för fem år sedan från Bromma och hörde talas om skeppet i Östhammar som skulle flyttas till Öregrund och begav sig dit med sin kamera för att dokumentera.
– Jag klev ombord och sen blev jag fast, säger han och tillägger att Westeras vänner i dag är cirka 110 stycken.  

Det 21 meter långa fartyget väger totalt 40 ton, varav tio är barlast. Väl inne i lastutrymmet under däck, syns en del av barlasten. Bengt Skagersjö tar upp en av de röda små blystenarna, och man förstår att vännerna har ett tungt arbete framför sig. Från början gick Wetsera som lastfartyg längs Smålands, Blekinges och Skånes kust. Mestadels var det spannmål eller andra styckgods. Cirka sex, sju personer arbetade på båten under resorna.

Fram till 50-talet gick Wetsera med last. Vid den tiden började hon bli omodern trots att hon försetts med en liten motor, menar Bertil Lundström.

Efter en halvtimmes visning för drygt 15 personerna ansluter även Sara Bergström och Carina Larsson från Sandviken med barn och barnbarn. Bertil Lundström frågar barnen om de inte tycker att skeppet är bekant på något vis.
– Nej, svarar barnen.
– Skeppet är systerfartyg till Pippi Långstrumps pappas skepp. Det är ju ett sådant här skepp ni sett i ”Pippi på det sju haven”, säger Bertil Lundström.
– Fabbe, utbrister barnen.

Barnen tar plats vid rodret, utforskar under däck och tittar ut genom de små fönstren. Efter att de konstaterat att ingen Efraim Långstrump finns ombord, lämnar de skeppet. 

Tragiskt öde

1891 byggde Wetsera på Vikens varv i Helsingborg. Hon blev uppkallad efter Baronessan Maria Vetsera, älskarinna till den olyckligt gifte kronprinsen Rudolf av Österrike.
De båda förälskade begick gemensamt självmord 1889. Kronprinsen och den då 17-åriga älskarinnan dog på jaktslottet Mayerling utanför Wien, därefter kallat mayerlingdramat.
1927 moderniserades Wetsera med en motor på 27 hästkrafter. 1960 totalrenoverades hon och fick en motor på 134 hästkrafter, totalt gjord hon då åtta knop. Vid denna tid fick hon även Östhammar som sin hemhamn.
2010 köptes hon av Wetseras vänner och flyttades till
Öregrund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!