Det är den gamla omfattande planen för Öregrunds hamn som nu återupplivas, åtminstone delvis. Planerna gick i stå, bland annat för att de politiska partierna inte kunde enas om utformningen. Men nu har Östhammars kommun beslutat om att föreslå styrgruppen för det så kallade mervärdesavtalet att avsätta 10 miljoner kronor för att bygga ut hamnen.
– Vi tar avstamp i arbetet som gjordes under förra mandatperioden. Dagens bryggor är i stort behov av underhåll, säger Fabian Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Huvudsyftet med projektet är återigen att "flytta människor" från gatan till vattnet, för att öka trafiksäkerheten. I underlaget som man skickat till styrgruppen skriver kommunen att Öregrund är kommunens största besöksmål, men med en mycket ansträngd trafiksituation sommartid. Många fotgängare upplever dagens gångbryggor som gamla och osäkra. Tillgängligheten för rörelsehindrade och barnvagnar är låg eller obefintlig, skriver kommunen.
Därför anser man att det är rätt att ta pengar från mervärdesavtalet eftersom en ombyggnad stärker attraktiviteten och underlättar för näringslivet att utvecklas med serveringsytor mot vattnet, i stället för mot gatan.
– Att våra orter blir mer attraktiva att bo och verka i underlättar inte minst kompetensförsörjningen, säger Fabian Sjöberg.
Den stora skillnaden mot den gamla planen är att man stryker förlängningen av gångbryggan bort mot Fyrskeppsudden. Inte heller "solsoffan" som var tänkt att byggas bort mot udden finns kvar.
De tidigare byggplanerna fick mycket kritik. Inte minst från Öregrundsrådet och Upplandsmuseet som ansåg att planerna i stor omfattning skulle skada hamnens kulturhistoriska värden.
Den kritiken hördes även tidigare i år när kommunen gav en enskild näringsidkare tillstånd att bygga ett eget bryggdäck just utanför sin restaurang.
Mervärdesavtalet är pengar – nästan 500 miljoner – som Svensk kärnbränslehantering (SKB) ska lägga på "mervärden" i kommunen i utbyte mot att Östhammars kommun härbärgerar slutförvaret och därmed det svenska kärnavfallet.
– Nu får vi se hur styrgruppen ställer sig till det här förslaget. Först när finansieringen är på plats kan vi säga exakt vad och vilken omfattning vi kan bygga. Vårt huvudfokus är att se till att det vi har och det som redan finns är snyggt, fräscht och har en hög standard, säger Fabian Sjöberg.
Tidsplanen är att ombyggnaden ska kunna ske under 2025 och 2026.