Vägarbeten upprör trafikanterna

Bilister vägrar köra på vägen och bussbolaget Nobina har fått nog av grusunderlaget. Men vid Trafikverket menar man att det värsta är över på länsväg 288 – åtminstone i den första etappen.

Vägarbeten på väg 288.

Vägarbeten på väg 288.

Foto: Nina Leijonhufvud

Östhammar2011-06-28 08:05

Sedan Trafikverkets arbete med att göra länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar till en mötesfri väg startade förra vintern har det varit besvärligt för trafikanter på sträckan, men det är under de senaste veckorna som problemen verkar ha nått sin kulmen.
– Vägen är förskräckligt gropig, jag vägrar köra där. När jag åker buss låter det som att hela underredet mer eller mindre ska gå sönder, och jag ser hur bilar bara gungar fram och tillbaka. Det är fruktansvärt hur vägen ser ut och är, säger Ingrid Hedman som pendlar med buss från Uppsala till arbetet i Östhammar.

Vid bussbolaget Nobina, som kör många av turerna på linje 811 och 886 som trafikerar sträckan mellan Jälla och Hov, delar chaufförerna hennes uppfattning om vägen.
– Våra chaufförer tycker att vägen i princip är okörbar, den är grusig och skakig och vi har på grund av det väldigt många förseningar, säger Monica Kronqvist, driftledare vid Nobina.

Förseningarna har i sin tur lett till såväl inställda turer som nedkortade raster för chaufförerna. Enligt Monica Kronqvist har det varit väldigt jobbigt för chaufförerna att köra sträckan ända sedan vägarbetena startade, men det har under den senaste månaden blivit ännu sämre. Nobina har därför beslutat att starta en dialog med entreprenören Swevia.
– I dag ska jag och huvudskyddsombuden besöka arbetsplatsen för att få dem att skrapa vägen. Just nu är den i så dåligt skick att det drabbar både bussar, chaufförer och resenärer.

Men vid Trafikverket menar man att det från och med nu bara kommer att bli bättre – åtminstone mellan Jälla och Hov.
– Målet är att vid slutet av den här veckan ha två körfält med asfalt på hela sträckan mellan Jälla och Älby, säger biträdande projektledaren Malin Lingh.
Hon menar också att det resterande arbetet i etappen, mellan Älby och Hov, kommer att bli betydligt skonsammare för vägtrafikanterna då det där ska anläggas en ny sträckning vid sidan av den nuvarande vägen.

Arbetet på sträckan mellan Jälla och Hov beräknas vara klart till hösten 2012, men efter det återstår flera arbeten på sträckan mellan Hov och Börstil. Arbeten som beräknas vara klara först år 2019. Enligt Lars Dahlman, chef för väginvesteringsverksamheten i Mälardalen vid Trafikverket, kommer det inte att pågå byggnationer hela tiden, men det kommer att vara besvärligt för trafikanter på sträckan även i fortsättningen.
– Vi ska se över hur vi kan dela in byggnationer i olika etapper för att minimera störningen men vi är inte helt färdiga med tanken.
Lars Dahlman tillägger att det inte är aktuellt att bygga tillfälliga vägar kring arbetsområdena och konstaterar att man kommer att få räkna med grusigt underlag även framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!