Väg 76 olycksdrabbad

Den senaste tiden har flera långtradare hamnat i diket längs väg 76 söder om Östhammar, och statistiken visar också att flera svåra olyckor har inträffat. Men trots tidigare planer på att bredda vägen lär inget hända de närmaste åren.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2007-11-01 00:16
Flera personer har hört av sig till UNT efter den senaste tidens avåkningar längs väg 76 och kritiserat säkerheten för trafikanterna på den förhållandevis smala vägen. Bärgningsarbeten har stoppat trafiken i flera omgångar, vilket bland annat drabbat pendlare till Östhammar, Gimo och Hallstavik.

På andra sidan länsgränsen, i Norrtälje kommun, har resurser lagts ned på att öka trafiksäkerheten på den aktuella vägen. Och det verkar ha gett resultat. Statistik från Vägverket visar att de senaste fem åren har fler svåra olyckor med personskador inträffat på väg 76 i Östhammars kommun än i Norrtälje. I Östhammar har också tre dödsolyckor inträffat på väg 76, jämfört med en dödsolycka i grannkommunen.
- Jag kan hålla med om att väg 76 är besvärlig och smal, och att det går mycket tung trafik där, säger Margareta Rönnblom som ansvarar för infrastruktur och trafikfrågor vid Regionförbundet i Uppsala län.

Men i den länstransportplan som gäller nu är inte väg 76 prioriterad.
- Det är E4-påfarterna och väg 288 som har prioriterats, säger Margareta Rönnblom.
I underlaget till länstransportplanen 2004 till 2015 ingick ursprungligen en breddning av väg 76 från länsgränsen och upp till Harg. Men politikerna i Regionförbundet prioriterade andra vägprojekt i stället, och väg 76 kom aldrig med i planen. Nya Bärbyleden i Uppsala har kostat över 300 miljoner kronor, vilket motsvarar alla vägpengar för hela länet i mer än tre år.
- Regeringen sköt inte till några extrapengar och då försvann många objekt, säger Göran Florby vid Vägverket.

Den enda säkerhetsåtgärd som Vägverket vidtagit längs väg 76 är att man nyligen tagit bort en bergklack alldeles intill väg 76, söder om Börstil. Göran Florby betonar samtidigt att det finns andra vägar i länet som har betydligt mer belastning än väg 76.
- Trafikflödet är 1 700 fordon per dygn på väg 76 söder om Östhammar. Som jämförelse är det 5 700 fordon den korta sträckan mellan Börstil och Östhammar, och runt Uppsala finns det vägar med 10 000 till 15 000 fordon per dygn.
Efter Bärbyleden är väg 288 mellan Uppsala och Östhammar högst prioriterad av Östhammarspolitikerna i Regionförbundet. Cirka 240 miljoner kronor finns avsatta för objektet, och det vägbygget väntas börja år 2009.

Snart börjar emellertid arbetet med att ta fram den nya länstransportplanen, som ska gälla från 2010 till år 2019. Det blir en fråga för landstings- och kommunpolitikerna i Regionförbundet att ta ställning till vilka vägar som ska prioriteras de kommande åren.
- Det är ingen som vet i dag vad politikerna kommer att besluta, säger Göran Florby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om