Väg 288 ligger sist i planen – risk för dyrare bygge

Tredje etappen av väg 288 ligger sist i regionens länstrafikplan. Nu befarar Östhammars kommun att vägen ska bli ännu dyrare i väntan på byggstart.

Vägg 288 norr om Gimo kan bli mötesfri i båda de alternativ som diskuteras. Men i budgetvarianten stannar det vid max 45 procent av vägen.

Vägg 288 norr om Gimo kan bli mötesfri i båda de alternativ som diskuteras. Men i budgetvarianten stannar det vid max 45 procent av vägen.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2021-12-03 18:00

I Region Uppsalas senaste länstransportplan är sista etappen av väg 288 framflyttad. Nu ligger byggstarten i slutet av planperioden, tidigast 2028. Det gillas inte av kommunledningen i Östhammar som i sitt remissvar till regionen trycker på att vägen måste ligga tidigare i planeringen. 

– Från början hade vi ju hoppats på 2018, sen flyttades det fram några år, men att det nu senareläggs igen är ju inte bra, säger kommunalrådet Margareta Widén Berggren (S).

Östhammars kommun vill att vägen börjar byggas senast 2025 för att inte riskera ytterligare fördyringar. 

Ett annat aber i planen är den summa som regionen och Trafikverket anger som medfinansieringskrav. Från början skulle kommunen bidra med 30 miljoner, nu handlar det om 75 miljoner.

– Det är orimligt och vi har verkligen inte lovat att bidra med så mycket, säger Margareta Widén Berggren.

undefined
Margareta Widén Berggren (S) vill att sista etappen på väg 288, mellan Gimo och Börstil, byggs tidigare än vad regionen planerat.

Trafikverket har utrett flera alternativ, bland annat att dra vägen förbi Hökhuvud, men fick sedan i uppdrag av regionen att skapa ett budgetalternativ. Båda finns med i länstransportplanen, som listar tre olika alternativ. Planen är nu på remiss och meningen är att man ska gå vidare med ett av dem. 

Alternativ A riktar fokus på tätorter med färre än 10 000 invånare. B-alternativet siktar mot förbättringar av samhället i stort för att främja den regionala utvecklingen och samhällsnyttan. I C-alternativet pekas vissa stråk i länet ut som viktiga att satsa på för att göra det lättare att resa ur ett "hela-resan-perspektiv" och det innefattar bil, buss, cykel- och gångtrafik. 

– Vi hoppas att dessa alternativ ska kunna bidra till att diskussionen blir något bredare än att fokusera på de namnsatta objekten, skriver Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, i förordet till planen. 

Men för Östhammars kommun är ett av de "namnsatta objekten" mycket centralt.  

I alternativ A och B föreslås sträckan Gimo-Börstil bli mötesfri landsväg med fartgräns på 100 km/h upp till 54 procent av vägen. Det alternativet beräknas sluta på 360 miljoner kronor. 

Det tredje, C-alternativet, innebär en större ombyggnad som möjliggör mötesfritt hela sträckan och 100 km/h till 95 procent, för 550 miljoner kronor. Alla tre innefattar cykelväg längs hela sträckan.

Margareta Widén Berggren och hennes politikerkolleger föredrar C-varianten, eftersom den ger mest effekt. Både trafiksäkerhetsmässigt och i form av snabbast pendling oavsett om man kör bil eller åker buss.

undefined
De första etapperna med mötesfri väg är redan klara sedan länge. Nu väntar Östhammar på att sista delen av väg 288 ska börja byggas om.

Som grund för kommunens prioritering anförs att väg 288 är oerhört betydelsefull för kommunens utveckling. Inte minst med tanke på att Östhammar saknar järnvägsförbindelse. Då blir en snabb kollektivtrafik med buss så mycket viktigare. 

Dessutom är resten av vägen till stora delar 100-väg och mötesfri, varför dagtinga med den sista sträckan? 

Kommunledningen pekar ut flera andra områden i länsplanen som viktiga för Östhammars utveckling. Bland annat påpekas att väg 76 knappt nämns i planen trots att det är ett viktigt stråk för pendling och godstrafik. I samma veva lyfter man även Hargshamn som en viktig hamn att satsa på. 

Östhammars kommun ser också gärna att det görs fler åtgärder kopplat till sjötrafik. Det handlar om att kunna ta sig ut till skärgårdsöarna. I remissvaret påpekar man också behovet av att bygga om ett antal korsningar i kommunen. Många saknar signalreglering eller nivåseparation i dag.

Länstrafikplanen

Länsplanen för regional transportinfrastruktur för Uppsala län spänner över 12 år, och revideras vart fjärde år.

Länstrafikplanen för 2022– 2033 är nu ute på remissrunda. Den rundan ska vara klar 21 december. Därefter hålls ett antal så kallade "rundabordssamtal" med berörda kommuner i januari. 

I februari ska en ny slutgiltig plan vara klar för att beredas i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden samt regionstyrelsen för beslut den 27 april och den 30 april skickas planen till regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!