I Region Uppsalas senaste länstransportplan är sista etappen av väg 288 framflyttad. Nu ligger byggstarten i slutet av planperioden, tidigast 2028. Det gillas inte av kommunledningen i Östhammar som i sitt remissvar till regionen trycker på att vägen måste ligga tidigare i planeringen.
– Från början hade vi ju hoppats på 2018, sen flyttades det fram några år, men att det nu senareläggs igen är ju inte bra, säger kommunalrådet Margareta Widén Berggren (S).
Östhammars kommun vill att vägen börjar byggas senast 2025 för att inte riskera ytterligare fördyringar.
Ett annat aber i planen är den summa som regionen och Trafikverket anger som medfinansieringskrav. Från början skulle kommunen bidra med 30 miljoner, nu handlar det om 75 miljoner.
– Det är orimligt och vi har verkligen inte lovat att bidra med så mycket, säger Margareta Widén Berggren.
Trafikverket har utrett flera alternativ, bland annat att dra vägen förbi Hökhuvud, men fick sedan i uppdrag av regionen att skapa ett budgetalternativ. Båda finns med i länstransportplanen, som listar tre olika alternativ. Planen är nu på remiss och meningen är att man ska gå vidare med ett av dem.
Alternativ A riktar fokus på tätorter med färre än 10 000 invånare. B-alternativet siktar mot förbättringar av samhället i stort för att främja den regionala utvecklingen och samhällsnyttan. I C-alternativet pekas vissa stråk i länet ut som viktiga att satsa på för att göra det lättare att resa ur ett "hela-resan-perspektiv" och det innefattar bil, buss, cykel- och gångtrafik.
– Vi hoppas att dessa alternativ ska kunna bidra till att diskussionen blir något bredare än att fokusera på de namnsatta objekten, skriver Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, i förordet till planen.
Men för Östhammars kommun är ett av de "namnsatta objekten" mycket centralt.
I alternativ A och B föreslås sträckan Gimo-Börstil bli mötesfri landsväg med fartgräns på 100 km/h upp till 54 procent av vägen. Det alternativet beräknas sluta på 360 miljoner kronor.
Det tredje, C-alternativet, innebär en större ombyggnad som möjliggör mötesfritt hela sträckan och 100 km/h till 95 procent, för 550 miljoner kronor. Alla tre innefattar cykelväg längs hela sträckan.
Margareta Widén Berggren och hennes politikerkolleger föredrar C-varianten, eftersom den ger mest effekt. Både trafiksäkerhetsmässigt och i form av snabbast pendling oavsett om man kör bil eller åker buss.
Som grund för kommunens prioritering anförs att väg 288 är oerhört betydelsefull för kommunens utveckling. Inte minst med tanke på att Östhammar saknar järnvägsförbindelse. Då blir en snabb kollektivtrafik med buss så mycket viktigare.
Dessutom är resten av vägen till stora delar 100-väg och mötesfri, varför dagtinga med den sista sträckan?
Kommunledningen pekar ut flera andra områden i länsplanen som viktiga för Östhammars utveckling. Bland annat påpekas att väg 76 knappt nämns i planen trots att det är ett viktigt stråk för pendling och godstrafik. I samma veva lyfter man även Hargshamn som en viktig hamn att satsa på.
Östhammars kommun ser också gärna att det görs fler åtgärder kopplat till sjötrafik. Det handlar om att kunna ta sig ut till skärgårdsöarna. I remissvaret påpekar man också behovet av att bygga om ett antal korsningar i kommunen. Många saknar signalreglering eller nivåseparation i dag.