Utbyggd hamn i sikte

Hargs Hamn AB vill bygga ut. En farledsfördjupning och en längre kaj ska ge plats åt större malmfartyg. Projektet tros kosta upp emot 200 miljoner och nu vill kommunen ta del av regeringens gruvmiljarder.

Håkan Ålind, vice vd för Hargs Hamn AB.

Håkan Ålind, vice vd för Hargs Hamn AB.

Foto: Ida Persson

Östhammar2012-09-22 12:55

Regeringen meddelade förra veckan att man satsar 200 miljoner på gruvforskning och statsminister Fredrik Reinfeldt utlovade 3,5 miljarder till satsningar på gruvrelaterad infrastruktur mellan 2013 och 2017. Av potten satsas 800 miljoner på att rusta malmbanan mellan Luleå och Riksvägen och 1,35 miljoner på landsvägen mellan Svappavaara och Pajala, där beslut om en ny gruva fattades i maj.

1,35 av regeringens miljarder är ännu inte öronmärkta och nu vill Östhammars kommun, som äger 87 procent i Hargs Hamn AB, se att regeringen satsar på en utbyggnad av hamnen, det skriver kommunalråden Jacob Spangenberg (C) och Margareta Widén-Berggren (S) i en debattartikel i UNT i måndags.
– En farledsfördjupning kommer att kosta 80 miljoner och för det behöver vi statlig finansiering. Eftersom Hargshamn är en stor del av exporten av vad Fredrik Reinfeldt kallat ”Sveriges motsvarighet till norsk olja” så borde det finnas ett intresse av att investera i detta på riksnivå, säger Jacob Spangenberg (C).

Enligt Jacob Spangenberg skulle en satsning på att vidga hamnutrymmet i Hargshamn ha positiva industriekonomiska och miljömässiga effekter för hela kommunen.
– Genom att vidga hamnen kan vi föra in större exportfartyg och därmed minska belastningen på miljön, hamnen kan också fungera som en exporthamn för biobränslen, något som behöver prioriteras i alla landets kommuner, säger han.

Även Håkan Ålind, som är vice vd på Hargs Hamn AB, ser positivt på regeringens nya gruvsatsning.
– Dannemora är en av de få gruvor i Sverige som faktiskt är i bruk och som har ett så unikt havsnära läge. Närheten till Hargshamn gör att vi slipper köra malmen på stora vägar och med mängder av koldioxidutsläpp, det borde göra hamnen till en prioriterad fråga för regeringen, säger Håkan Ålind.

Hargs Hamn AB vill genom en farledsfördjupning öka hamnens djup från 8,5 meter till 11 meter och företaget vill också bygga en längre kaj och låta spränga bort fyra grund på vägen in till kajen. De framtida satsningarna beräknas enligt vd Curt Nilsson kosta cirka 200 miljoner. En ansökan är inlämnad till mark- och miljödomstolen och en dom ska lämnas i oktober i höst.
– Nu kan varje båt ta emot 20 0000 ton malm och i framtiden vill vi kunna ta emot dubbelt så stora fartyg. Om vi kan utöka hamnens kapacitet och skeppa ut 40 000 ton malm vid varje exporttillfälle så ökar vi vår konkurrenskraft samtidigt som vi effektiviserar och sparar på miljön, säger Curt Nilsson, vd Hargs Hamn AB.

Enligt Curt Nilsson finns det stora vinster för både kommunen och gruvindustrin att bygga ut hamnen.
– Låga fraktkostnader är en viktig del för Dannemora Minerals utveckling och det finns väsentliga pengar att vinna på detta, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!