Unik maskin klarar sig själv

Ett 14 meter långt fordon som rör sig framåt alldeles av sig självt. Det har Bo Nirvin från Östhammar varit med och utvecklat.

Den kan ta sig fram helt själv nere i tunnlarna under jorden.

Den kan ta sig fram helt själv nere i tunnlarna under jorden.

Foto: SKB

Östhammar2008-11-18 16:53
Det handlar om en helt unik deponeringsmaskin som ska användas för att placera kapslarna med kärnbränsle i borrhålen nere i slutförvaret.
Tanken är att personalen ska kunna sitta kvar i kontrollrummet ovan jord och följa maskinens framfart nere i slutförvaret på en dataskärm.
- Maskinen, med sitt strålskydd, kan både transportera kopparkapslarna och sätta ner dem i borrhålen. Den kommer att kunna navigera nere i tunnlarna och positionera sig rätt över hålen endast med hjälp av trådlös kommunikation. Det är en helt självgående individ, berättar Bo Nirvin.

Han har rest världen runt som ingenjör och projektledare vid SKB International Consultant men sitter också med i den grupp som utvecklat den nya maskinen. Från början tänkte sig Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) att använda sig av en maskin på räls.
- Men det blev väldigt bundet. Det är många transporter som ska ske i tunnlarna och man insåg då att det skulle vara bättre med en vanlig bil med gummihjul.

Resultatet av fyra-fem års
utvecklingsarbete är den deponeringsmaskin som presenteras vid Äspölaboratoriet i dag, onsdag. Den ska då testköras för speciellt inbjudna och dessutom döpas i champagne. Vad namnet blir är hemligt än så länge.
- Det är den enda maskinen av den här typen i världen. Det är ett antal nya maskiner och verktyg som vi måste plocka fram till slutförvaret eftersom det är den första anläggningen av sitt slag, säger Bo Nirvin.

Inspiration har man bland annat hämtat från gruvindustrin, exempelvis navigeringssystemet kommer därifrån. Det bygger på laserkameror som är monterade på maskinen samt gyro. Kamerorna "läser av" tunnlarna och maskinen lär sig efterhand att ta sig fram överallt.
Och även om den mest ser ut som en vanlig lastbil så finns det ovanligare finesser. Hjulen går till exempel att snedställa så att den kan röra sig i sidled som en krabba. Dessutom är den utrustad med brandsläckningsutrustning.
- Om det skulle bli en brand nere i förvaret känner den av var det brinner, riktar in sig och släcker själv branden.
För att inte skada bentonitbufferten (leran) nere i borrhålen där kopparkapslarna ska placeras krävs dessutom precision.
- Kamerorna undertill ser var hålet är. Sedan görs en kontrollmätning. Maskinen kan finjustera sig plus minus 80 millimeter för att få den millimeterprecision som behövs för att pricka rätt.
Bo Nirvin berättar att han är fascinerad av det tekniska utvecklingsarbetet.
- Det här är lite som en leksak för pojkar fast det är allvar bakom.
Skulle någon känna för det så går maskinen också att framföra på helt vanligt sätt. Det är bara att vrida om nyckeln och rulla i väg.




Väger 75 ton
Den nya deponeringsmaskin som presenteras vid Äspölaboratoriet på onsdagen är tillverkad av tyska Herbst AG. Den är 14 meter lång, tre meter bred, fyra meter hög och väger 75 ton (100 ton lastad med en kopparkapsel innehållande kärnbränslet samt tillhörande strålskydd).
Till skillnad från sin föregångare Ullsuggan går den nya maskinen på hjul i stället för på räls.
Tanken är att den ska användas vid det slutförvar för använt kärnbränsle som kommer att byggas i Forsmark eller Oskarshamn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!