UL:s reklamkampanj väcker ilska
I Upplands Lokaltrafiks reklam för det nya höstlovskortet framställs vissa orter som så tråkiga att man bör åka därifrån. UL:s vd Klas Wåhlberg ber om ursäkt om någon tagit anstöt av reklamen.
Foto:
Varför har ni en sådan här kampanj?
— Vi har infört ett nytt resekort för höstlovet och vill uppmana folk och framför allt ungdomar att röra på sig. När man gör något nytt så gäller det att få genomslag.
Kortet gäller inte för stadstrafiken i Uppsala, och därför har reklamen inriktats på att lyfta fram orter på landsbygden, förklarar Klas Wåhlberg.
— Till sommaren tänkte vi ha en kampanj för sommarlovskortet och att man kan åka från Uppsala. Man måste se helheten.
— Men jag har förstått att det finns en del synpunkter, men det har inte varit vår avsikt att det här skulle väcka anstöt. Vi får fundera om vi ska ha det så här, om det blir fel fokus på kampanjen så kan vi inte fortsätta på det inslagna spåret.
Vad gör ni om höstlovskortet säljer extremt bra samtidigt som många tar illa upp?
— Det är en hypotetisk fråga. Men det är inte så att all reklam är bättre än ingen reklam.
Är det viktigt för UL att inte väcka anstöt?
— Det är viktigt att få den effekt som man har förväntat sig. Om det blir negativa effekter så är det inte förväntat.
Men är det viktigt för UL att inte väcka anstöt?
— UL är ett allmänägt företag och som sådant vore det fel att provocera. Det är inte vårt uppdrag, så det vore fel.
Alunda i Östhammars kommun är en av de orter som lyfts fram i reklamen. Företrädare för kommunen har hört av sig till Klas Wåhlberg och haft kritiska synpunkter.
— Om det är så att folk tar anstöt så får vi be om ursäkt, säger Klas Wåhlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!