Östhammars kommun tillämpar LOV (lagen om valfrihetssystem) inom hemtjänsten. Enkelt uttryckt innebär det att utförarna, både kommunens hemtjänst och privata aktörer, ersätts för varje utförd hemtjänsttimme.
De senaste åren har kommunen höjt ersättningsnivån varje år. Inför 2021 "tog man i" för att slippa skjuta till mer pengar åren därefter, men det tvingades man ändå att göra.
Och nu är det alltså dags igen. Individ- och familjenämnden har beslutat att höja ersättningsnivån med 4,2 procent från årsskiftet. Det motsvarar knappt 5 miljoner kronor.
– Det handlar inte om att vi stoppar in några extrapengar, utan den främsta anledningen till uppräkningen är kostnadsutvecklingen i samhället. Naturligtvis hade vi hellre lagt de här pengarna på utveckling och kvalitetsförbättringar, men så här ser verkligheten ut, säger Jessica Kumlin, nämndordförande.
Åren 2020–2021 såg man förbättringar i hemtjänstens annars dystra budgetresultat. Man lyckades spara pengar genom att effektivisera, lyder analysen. Men 2022 ökade underskotten igen och prognosen pekar på fortsatt underskott i år. Insatser för äldre som bor hemma, alltså både hemtjänst och exempelvis nattpatrullen, väntas kosta drygt 16 miljoner mer jämfört med budget.
Kommunens plan framåt är därför tydlig: Fortsatt effektivisering.
– Vårt mål är att förbättra personalkontinuiteten. Verksamheten måste samtidigt bli mer effektiv för att balansera kostnaderna. Vi måste få ut så mycket värde som möjligt per satsad krona, säger Jessica Kumlin.