Tunga transporter ökar om Forsmark får slutförvar

Persontransporterna ökar kraftigt om Forsmark får bygga slutförvaret för använt kärnbränsle. Men det folk kommer att märka är de tunga transporterna.

Östhammar2008-04-23 21:28
Av all den trafik som ett eventuellt slutförvar av använt kärnbränsle i Forsmark skulle skapa blir cirka 85 procent arbetsresor.
Under de sex, sju första byggåren kan man räkna med både längre och kortare transporter.
Men under driftdelen av slutförvaret som beräknas till mellan 30 och 40 år väntas kortare arbetsresor från Forsmark till orter som Östhammar, Öregrund och Österbybruk. Det visar den färska rapporten "Slutförvar för använt kärnbränsle - material- och persontransporter till och från slutförvarsanläggningen" som SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB), tagit fram.

Trafiken längs väg 76 kan komma att öka med cirka 55 procent under byggdelens andra hälft.
- Med 220 personer som jobbar med slutförvaret på ett eller annat sätt så vet vi att trafiken kommer att öka kraftigt. Däremot är det i dag svårt att veta hur trafiken kommer att spridas ut, säger Bengt Leijon vid SKB.
Bengt Leijon tror att vägarna kommer att klara trycket av den ökade trafiken rent tekniskt, men menar att det vore lättare att rekrytera personal med utbyggda vägar.

Om slutförvaret byggs behöver SKB transportera bort stora mängder bergmassor.
- Hamnen i Forsmark är liten och farleden klen, så några omfattande sjötransporter är inte att vänta. Transporter av bergmassor sker främst på landsväg. Vi ser gärna att vi transporterar bergmassorna till platser i bygden. Det finns planer på att bygga ut piren i Öregrunds hamn med bergmassor från Forsmark, säger han.
Nästa år avgörs det om Forsmark eller Oskarshamn får bygga slutförvaret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om