Trafiksäkerhetsåtgärder ett gissel för bönder
Farthinder, avsmalnande vägar, nya rondeller och vajerräcken kan vara ett stort problem för lantbrukare. LRF Mälardalen skriver nu till de ansvariga och vädjar om att man ska tänka efter innan trafiksäkerhetsåtgärder vidtas.
Med bara traktorn går det bra, men när lantbrukaren Mats Eriksson också har sin såmaskin vid vår- och höstsådd kommer han inte fram vid övergångsställena i Gimo samhälle.
Foto: Eva Nevelius
- När man gör farthinder av olika slag eller bygger nya rondeller händer det att lantbrukarna inte kan ta sig fram över huvud taget eller också kör man sönder däcken på vassa kanter. Vi tycker det är viktigt med en dialog med oss som har lite ovanligare fordon innan man vidtar sådana här åtgärder, säger Magnus Ekblad ombudsman på LRF Mälardalen som representerar lantbrukare i Uppsala, Västmanland och Stockholms län.
Oroade
"LRF Mälardalen är oroade över den bristande insikten från samhället om konsekvenserna av att man negligerar lokala företagares synpunkter. Vi vill bidra till en positiv utveckling i kommunerna, utveckla våra företag och upprätthålla det öppna landskapet som skapar en god livsmiljö för alla medborgare", skriver man i en skrivelse till dem som har ansvaret för vägarnas utformning, bland annat Vägverket och de olika kommunerna.
Stoppar upp
Magnus Ekblad tillägger att lantbrukarna naturligtvis också vill värna trafiksäkerheten men att det kan finnas en möjlighet att göra det på ett sätt som inte försämrar framkomligheten för jordbruksredskap. Det kan till exempel vara stolpar som går att lyfta av vid behov, sluttande kanter vid avsmalningar eller tillgång till avkörningsramper där man kan släppa förbi andra bilister på vägar med vajerräcken.
- Lantbrukarnas breda fordon kan stoppa upp annan trafik och om det inte går att köra om är det naturligt att folk blir irriterade.
Växande problem
Problemet har blivit större i takt med att trafiksäkerhetshöjande åtgärder blir allt vanligare. En lantbrukare som drabbats är Mats Eriksson som har en gård i Valde men också arrenderar mark av Sandvik i Gimo. För att ta sig dit måste han passera genom samhället där man för cirka ett och ett halvt år sedan gjorde vägen smalare vid övergångsställena genom att sätta upp trafikdelare och stolpar. Något som nu resulterat i att Mats Eriksson måste åka över en gräsmatta och en parkering för att alls kunna ta sig fram när han har med sig såmaskinen vid vår- och höstsådd.
- Det allra bästa vore förstås om Vägverket tog kontakt med LRF innan de sätter upp sådant här, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!