Det är säsongspremiär för konsumentprogrammet på SVT 1 och ett av huvudämnena i det första avsnittet är telefonbedrägerier. Flera äldre personer i Östhammar har hört av sig till kommunens konsumentvägledare med anledning av att försäljare via telefon har fått dem att ingå telefon- och elavtal.
– Jag ser det som ett stort problem här i Östhammar. Bara i vår lilla kommun så är det 16 drabbade konsumenter, säger May Strandberg, konsumentrådgivare vid Östhammars kommun i programmet.
En av dem som drabbats är 88-årige Bengt Larsson.
– Det skulle bli mycket billigare, röstbrevlåda och jag vette sjutton vad han räknade upp. Det har jag ingen användning för sa jag. Men han låg på ändå han och sedan kom ett brev om att han sagt upp den telefon jag hade utan min tillåtelse.
I avsnittet är det främst tre bolag som kritiseras för sina säljmetoder. Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel. I juni kom ett domstolsbeslut om att alla tre företagen omedelbart måste upphöra med sina försäljningsmetoder i väntan på huvudförhandling.
– När det framstod att detta var ett problem så avslutade jag all försäljning, säger Johan Saxerud som är VD för två av de tre kritiserade bolagen.
Han uppger till SVT att problemen beror på att bolaget anlitat externa callcenters för att sälja abonnemangen. Något som säljarna som jobbat på företagets huvudkontor inte håller med om.
– Vi fick listor på äldre att ringa, det var den så kallade lätta listan. Den kunde vi använda när det gick dåligt. Idag mår jag jättedåligt för att de har blivit lurade. Jag poängterade flera gånger att vi inte borde få listor på nummer till äldre på ålderdomshem, men det gjordes inget åt det, säger en av säljarna som Plus pratat med.
Programmet har premiär på SVT 1 klockan 21:00 på torsdagskvällen.