Telefonavtal svårt att bryta

I förra veckan fick Karl-Rune Lind i Östhammar ett telefonsamtal från Ringia. Utan att Karl-Rune Lind själv förstått det har han nu ingått ett avtal som kostar honom nära 3 500 kronor att säga upp.

Östhammar2012-02-22 08:56

Enligt Karl-Rune Lind inleddes telefonsamtalet med ett bestämt ”Nästa faktura kommer komma från oss och inte från Telia”, och han trodde därför att Ringia övertagit faktureringen från Telia. Därför svarade han på de följande frågorna, vilket i själva verket innebar att han ingick ett avtal med företaget.
– Säljaren pratade så snabbt. Han talade väl fort för att förvirra mig, jag hann inte stoppa honom. Och när jag ställde frågor blev han irriterad, säger Karl-Rune Lind.

Ringia var så sent som i januari i år i blåsväder, efter att en anställd hos en av Ringias återförsäljare visat sig ha lurat en äldre kvinna. Försäljaren lovade tala med kvinnans son om ett abonnemang. Det gjorde han dock inte, utan berättade i stället för en kollega om att han brukade ljuga – och allt spelades in. Ringia avslutade visserligen omedelbart avtalet med återförsäljaren, men konsumentvägledare i landet har fått in mer kritik mot företaget. Bland annat ska Ringia ha tecknat avtal med en dement kvinna i åttioårsåldern.
– Om det stämmer att säljaren inlett samtalet på det sätt som Karl-Rune Lind säger, förstår jag mycket väl att han har missuppfattat det hela. Han har blivit vilseledd av en snabbpratande försäljare, säger May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammar.

Karl-Rune Lind har heller ingen ångerrätt eftersom avtalet tecknades med hans skogsföretag.
– Det är ett stort problem att många som har enmansföretag inte tänker på att det faktiskt är ett företag. Som privatperson har man två veckors ångerrätt vid telefonförsäljning, hemförsäljning och köp via Internet. Men som företagare har man aldrig ångerrätt, säger May Strandberg.
Karl-Rune Linds måste  därför betala 3 360 kronor för att avbryta avtalet.
– Nästa gång en telefonförsäljare ringer ska jag bara fråga vad saken gäller och sedan tacka för samtalet, säger han.
Emil Eriksson är försäljningschef på Ringia och kan inte se att företaget har gjort något fel.
– I slutet av samtalet är vi väldigt tydliga med att vi är en fristående operatör som inte har någonting med Telia att göra. Det borde en normalbegåvad, svensktalande person förstå, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!