Tele 2 toppar listan över klagomål

Tele 2 toppar listan över klagomål från telefonikunder hos konsumentrådgivningen i både Uppsala och Östhammar. Bolaget anser att man jobbar hårt med de här frågorna.

Östhammar2008-08-23 09:00
Annika Kristersson, presschef vid Tele 2, beklagar att Greta Sundberg känner sig lurad. Tele 2 har inga särskilda kampanjer som riktar sig med förmånliga erbjudanden till just pensionärer.
- Vår policy vid försäljning på gator och torg är att informationen ska vara enkel och tydlig. Kunden ska känna att hon eller han fått all information som behövs för köpet och vårt mål är att ingen ska känna sig lurad.
Enligt Annika Kristersson jobbar Tele 2 hela tiden med de här frågorna, både genom att personal från Tele 2 testar säljarna genom att utge sig för att vara kunder, och genom särskilda checklistor som ska följas.
- Jag skulle nästan vilja påstå att vi har de hårdast ställda kraven och rutinerna på att det ska gå rätt till vid gatuförsäljning.

Hur kommer det sig i så fall att Tele 2 toppar klagomålslistor både 2007 och i år?
- Det kan jag inte svara på, men vi jobbar kontinuerligt för att försäljningen ska gå rätt till och att kunden ska få all information vid köptillfället.
Tror du inte att provisionen som säljarna får för ett kontrakt gör att man inte är så noga med upplysningarna?
- Säljarna får ingen provision om vi får missnöjda kunder och vi tjänar inte heller på det. Vi vill bara ha nöjda kunder.

Varför är det skrivet med liten stil om minutkostnader och startavgifter i kontrakten?
- Jag har inte sett utformningen, men det ska vara enkelt och tydligt. Vi erbjuder dessutom alla kunder två veckors ångerrätt vid försäljning på gatan, trots att det inte finns några lagkrav på det. Det gör att man kan gå hem och läsa i lugn och ro vad man har skrivit under.
Kan ni tänka er att öka typsnittet i kontrakten, om det förenklar för kunderna?
- Jag kan inte svara på det just nu, men jag kan gärna återkomma om jag får.
En stund senare ringer Annika Kristersson upp.
- Vi håller på och ser över det. Allt som gör det enklare för kunderna är vi positiva till.




Tele 2 ligger i topp på listan över klagomål från telefonikunder hos konsumentrådgivningen i både Uppsala och Östhammar. När det gäller flera av företagen nedan ingår också klagomål som rör bredband och tv.

2007
Tele2: 63
Telenor: 56
Telia Sonera: 42
Comhem: 35
Glocalnet: 21


2008
(1/1-19/8)
Tele2: 37
Telenor: 21
Telia Sonera: 25
Comhem: 35
Glocalnet: 23
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om