Östhammars kommun genomför en omfattande satsning inom IKT (informations- och kommunikationsteknik) och i planen för den satsningen finns målet "en till en", där samtliga elever i högstadiet ska ha tillgång till en egen dator eller Ipad.
Satsningen inleddes på Frösåkersskolan i Östhammar 2014 och där är elever och personal nu inne på tredje läsåret.
– Första läsåret bedrevs satsningen som ett pilotprojekt. Då hade vi stora problem och en it-tekniker fanns på plats en gång i veckan till en början, säger Michael Larsson, musiklärare och lokalombud för Lärarnas Riksförbund.
Någon it-tekniker eller it-pedagog ser de dock inte röken av på skolan längre, trots att teknikproblemen fortsätter att vara stora med elevernas läsplattor och detta är något som belastar skolpersonalen.
– Vi har gjort en skattning av hur vår arbetstid fördelas och lärarna på Frösåkersskolan lägger i snitt en vecka av sin årsarbetstid på tekniskt strul. Det är mycket tid, säger Michael Larsson.
För att uppmärksamma Östhammars kommun på problemet har personalen på Frösåkersskolan nu skrivit ett brev till skolchefen och barn- och utbildningsnämnden. I brevet skriver de att problemen skapar stress och frustration i vardagen och att även skolans elevcoach, som egentligen behövs i verksamheten för att stötta elever, får ägna en stor del av sin arbetstid åt att försöka lösa olika Ipadrelaterade problem.
Förra veckan tog barn- och utbildningsnämnden upp frågan på sitt sammanträde och enligt ordförande Roger Lamell (S) togs beslut om att låta skolchefen kontakta skolan och reda ut problemen.
– Det här är något som bara måste fungera, annars är ju verktygen värdelösa, säger han och får medhåll av skolchef Lisbeth Bodén:
– Det är bekymmersamt om personalen upplever problem med den tekniska utrustningen. Jag för nu en dialog med it-avdelningen och målet är att vi snart ska ha en lösning på problemet.
När Lisbeth Bodén tittar i backspegeln kan hon tycka att it-satsningen blev för stor, för snabbt. I stället för att exempelvis låta en hel skola bli pilotskola skulle kanske en mindre grupp ha valts ut, så att problem lättare kunnat åtgärdas.
– Men nu är vi här och tekniken kommer att behövas mer och mer. Den får inte vara ett hinder, säger hon.
Eva Almkvist arbetar som svenska och SO-lärare på Frösåkersskolan. Mycket av hennes undervisning är Ipadbaserad och hon ser den som både rolig och utvecklande.
– Problemet är hårdvaran och det blir frustrerande för alla parter. Som det är nu tar det tid från lektionernas för- och efterarbete och det leder till att eleverna indirekt blir lidande, säger hon och fortsätter:
– Därför vill vi ha en it-tekniker på plats i skolan i alla fall en gång i veckan, så att vi kan hänvisa eleverna dit.