Tävling ska öka läsglädjen

En ny lästävling på Bruksgymnasiet ska väcka elevernas intresse för litteratur. De flitigaste läsarna kommer att belönas med priser och förlaget Norstedts har gått in och sponsrat projektet.

Östhammar2012-08-09 10:03

– Det känns väldigt bra. Norstedts är ett stort namn och deras stöd känns som en garanti på att vi gör något bra, säger svenskläraren Anders Jansson, initiativtagare till lästävlingen.
Det var efter att han upptäckt ett liknande projekt på Rosendalsgymnasiet i Uppsala som Anders Jansson startade tävlingen i Gimo.
– Jag ville få i gång ett samtal kring böcker, alla har inte med sig det hemifrån. Som svensklärare har jag sett att eleverna läser mindre och mindre och med tävlingen tror jag att vi kan väcka tanken om att läsning är något man faktiskt kan syssla med, säger han.

En lista med 100 boktitlar har satts ihop, med bland andra klassiker som Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams och Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Eleverna får läsa vad de vill, men att välja böcker från listan ger extra poäng. När man läst ut sin bok ställs ett antal lätta frågor som eleven svarar på och de som i slutet av terminen samlat flest poäng får tävla om tre priser. Norstedts sponsrar med böcker i prispotten.
– Tanken med listan är att ge tips på böcker som ungdomar kanske inte kommer i kontakt med annars. Eleverna får självklart läsa precis vad de vill och även de som bara läst en bok har möjlighet att vinna, eftersom vi kommer att lotta ut ett av priserna slumpvis, säger Anders Jansson.

Sedan projektets start har ett facebook-konto skapats där elever och lärare kan diskutera böcker. Lärare från alla program deltar och förhoppningen är att elever från samtliga linjer ska lockas att läsa mer.
– Eleverna, liksom jag, är beroende av att ständigt fylla på med ny och snabb information. De är vana att klicka sig fram mellan klipp på internet och vill hela tiden stimuleras. En idé med projektet är att låta saker och ting ta lite tid, att läsa en bok kräver mer eftertanke, säger Anders Jansson.

Rektor Irmeli Bellander är positiv till projektet.
– Det känns jättebra, jag tror att det här kommer att påverka måluppfyllelsen i alla ämnen. Att utveckla sitt språk ger möjlighet att ta in olika typer av information och genom att uppmuntra eleverna att läsa längre texter kan vi skapa bättre förutsättningar för dem att nå målen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!