Svårt få svar från ledningen

Vid hotell Rydberg i Östhammar är det svårt att få några svar från ledningen. Hans Krohn vill inte ens säga att han äger hotellet, den tillförordnade hotellchefen kallar sig servitris och köksmästaren säger sig bara ha jobbat ett fåtal dagar.

Stadshotellet behövs tycker Monica Enqvist, Östhammar och Inger Moritz, Norrskedika.

Stadshotellet behövs tycker Monica Enqvist, Östhammar och Inger Moritz, Norrskedika.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2007-09-08 00:01
På en skylt utanför hotellet står att restaurangen är stängd på grund av renovering. I receptionen står en man som inte vill uppge sitt namn och inte heller vill svara på några frågor om löneutbetalningar.
- Jag jobbar bara extra i dag, säger han och försvinner med telefonen till kontoret.

Senare visar det sig att han sedan i våras fungerar som köksmästare och numera också är restaurangansvarig. Medan han talar i telefonen går jag in till restaurangen, eftersom dörren står öppen. Det pågår inget renoveringsarbete, vare sig i restaurangdelen eller i köket. Receptionisten, eller köksmästaren, dyker upp och frågar vad jag håller på med.

UNT: Skulle inte restaurangen renoveras?
- Jag vet inte vad du är ute efter, säger han och visar ut mig från restaurangen.
Senare säger han att renoveringsarbetet nog börjar på måndag. Han lämnar ut telefonnumret till Hans Krohn och hänvisar alla frågor till honom.
- Han äger hotellet.

Jag ber att få namn och nummer till någon i personalen som kan säga något om löneutbetalningarna, och får ett nummer till en kvinna som i telefonen hävdar att hon är servitris. Hon säger också att det har varit lite turbulent på hotellet, men hänvisar alla frågor till Hans Krohn.

UNT: Men jag vill veta om ni i personalen fått ut era löner, och hur det är att jobba på hotell Rydberg.
- Jag har fått ut min lön. Hotell Rydberg är ett väldigt trevligt ställe att jobba på, och bara personalfrågan blir löst så kommer det här att ordna sig.
Senare visar det sig att hon är tillförordnad hotellchef, och således jobbar nära Hans Krohn. När UNT ringer upp henne igen medger hon detta.
- Jag kallade mig servitris eftersom det är vad jag främst jobbar som, helt enkelt.

Hans Krohn svarar i mobiltelefon, men vill inte svara på några frågor eftersom han känner sig medtagen efter en tids sjukdom. Däremot kan han tänka sig att svara per mejl på måndag eller tisdag.
- Jag vill inte säga något nu som kan missuppfattas.

UNT: Har ni ekonomiska problem som gör att personalen inte fått ut sin lön?
- För tydlighetens skull vill jag inte säga något om det.

När tog du över som ägare av hotellet?
- Jag vill inte svara.

Äger du hotellet?
- Titta i bolagsregistret så får du se där.
När UNT kontrollerar saken visar det sig att aktuella ägaruppgifter saknas. En hotellanställd som vill vara anonym säger att Hans Krohn tog över som ägare i april, och att de fast anställda inte fått ut någon månadslön sedan i juni. Däremot har extrapersonal, och i vissa fall fast anställda, fått daglön när det funnits pengar i dagskassan.

- Företaget är på obestånd. Jag hoppas att det försätts i konkurs snart så att vi kan få ut våra löner. Om vi skulle säga upp oss väntar 65 dagars karens från a-kassan, och det har inte vanliga människor råd med.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om