Svårt få bukt med felfakturering

Mary Lindelöv i Öregrund har under nästan ett års tid fått fakturor för bredbandstelefoni från Telia, trots att hon inte ens har möjlighet att använda bredbandstelefoni.

Mary Lindelöv (till höger) med dottern Essie Worén.

Mary Lindelöv (till höger) med dottern Essie Worén.

Foto: Anna-Cajsa Torkelsson

Östhammar2011-11-08 11:52

 ”Som kund har man skyldighet att dubbelkolla fakturan”, tycker Telias informationsansvariga.

Problemen började redan i december förra året när nittioåriga Mary Lindelöv flyttade till Tallparken i Öregrund. Mary Lindelöv och hennes dotter Essie Worén informerades då om att den nya adressen krävde bredbandstelefoni. Efter att telefoninstallationen upprepade gånger misslyckats fick Essie Worén till slut höra från boendets personal att någon bredbandstelefoni aldrig existerat på Tallparken. Därmed inleddes en lång process för att få bukt med de felaktiga räkningarna.
– Jag läste inte så noga på fakturorna, utan tänkte bara att taxan stigit. Jag visste ju inte ens vad bredband var, säger Mary Lindelöv, som meddelade dottern att det fick vara slut på ringandet när räkningen blev så pass hög. Det fick Essie Worén att kolla noggrannare på vad hennes mor egentligen betalade för.
– Alla fakturor som skickats ut inkluderar bredbandstelefoni på 297 kronor i kvartalet. Varje gång mamma fått en faktura har jag ringt och suttit i telefonkö i uppåt en timme för att påtala felet, och varje gång lovar de att fakturorna hädanefter ska vara riktiga, säger Essie Worén.

Vad som ligger bakom telefonräkningarna för bredbandstelefoni är svårt att veta, menar Telias informationsansvarige, Hans G Larsson. Först tror han att det hela beror på ett systemfel, men avfärdar sedan teorin efter att systemet genomsökts av experter.
– Det enda jag kan tänka mig är att något har gått snett från början. Någon har kanske slagit in fel siffra och därmed lagt beställningen på fel kund. Sedan har abonnemanget mycket riktigt avslutats men av någon anledning gått igång igen.

Men reagerade ni inte när ni såg att Mary Lindelöv hade både ett basabonnemang och bredbandstelefoni?
– Visst, det finns ingen anledning att ha dubbla abonnemang, men vårt system går oerhört mycket per automatik. Vi har miljoner kunder och flest faktureringar av alla företag i Sverige. Stor volym gör att risken för fel ökar. Tanken är förstås inte att anhöriga ska behöva ringa och påtala felen flera gånger, men som kund har man skyldighet att dubbelkolla så att fakturan stämmer, säger Hans G Larsson.
– Men hur många äldre är det inte som bara betalar räkningen i tron att den är riktig, säger svärsonen Urban Worén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!