Svalt lärarintresse för nya arbetstider

Sveriges kommuner och landsting vill att landets lärare ska jobba 40-timmarsvecka, få högre lön och ha semester som alla andra. Men bland lärarna i Östhammar är intresset för nya arbetstider minst sagt svalt.

Leif Nyman sitter vid köksbordet och rättar matteprov trots att det egentligen är påsklov och en ledig dag.

Leif Nyman sitter vid köksbordet och rättar matteprov trots att det egentligen är påsklov och en ledig dag.

Foto: Anders Hedberg Magnusson

Östhammar2010-04-07 17:18

- Varför ska vi vara i skolan när eleverna inte är det? Vårt mål är att ha mer elevkontakt, inte mindre, säger Hans Johansson, fackombud för Lärarnas Riksförbund i Östhammar.
Fackförbundet är starkt kritiskt till det förslag Statens kommuner och landsting (SKL) presenterar i ett brev som skickats till alla svenska kommuner. I brevet skriver SKL att man vill ge kommunerna och skolorna möjligheten att låta vissa lärare gå över till en 40-timmarsvecka med vanlig semester. Vilket skulle vara en förändring jämfört med den 45-timmarsvecka som de flesta lärare har i dag där ledigheten infaller i samband med skolornas lov.
Anledningen till att man på SKL vill förändra lärarnas arbetstider är att man anser att arbetstiden blir ojämnt fördelad under året med det system som används i dag. Och att det betyder att det blir för lite tid över till samordning och fortbildning. I ett pressmeddelande skriver SKL att en 40-timmarsvecka kan innebära en mer effektiv användning av skolans resurser. Och att det kan leda till mindre stress och en bättre arbetsmiljö för lärarna om gränsen mellan jobb och fritid blir tydligare.

Brevet till kommunerna kommer mitt i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal mellan SKL och lärarförbunden. I brevet utlovar SKL bland annat högre löner i utbyte mot att fackförbunden aktivt medverkar till att ett avtal med 40-timmarsveckor sluts. Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, säger i ett uttalande till TT att hon vänder sig mot att SKL väljer att föra förhandlingarna via media. Men hon är även kritisk till den förändring det skulle innebära att gå över till så kallade "semestertjänster".
- Det är ferietjänsterna med möjligheten att gå hem och sätta sig vid sitt skrivbord och sätta sig med sin telefon och dator och jobba som håller skolan uppe i dag. Lärare har inte, som de flesta tjänstemän, telefon, dator och skrivbord på sina jobb, säger Metta Fjelkner.

Fjelkners analys är att SKL:s mål är att öka antalet elever per lärare och få fler undervisningstimmar.
- Vi menar däremot att lärarna måste få ännu större möjligheter att ägna tid åt varje elev. Som läget är nu talar tyvärr inte SKL om kvalitet. När de går ut med detta så handlar det om kvantitet, säger Metta Fjelkner till TT.
Även Hans Johansson, fackombud för Lärarnas Riksförbund i Östhammar, ställer sig frågande till vad som är meningen med det förslag som SKL lagt fram till kommunerna.
- Problemet i skolorna i dag är inte att vår arbetstid är oreglerade utan att vi har för mycket att göra. Om vi får mindre tid med eleverna så förstår jag inte alls vad som är vitsen med den här förändringen, säger han.

Leif Nyman, lärare på Frösåkersskolan i Östhammar, kan inte se hur en förändring av arbetstiderna skulle vara bra för varken elever eller lärare.
- Jag och många andra lärare jobbar redan mer än 45 timmar i veckan. Om man drar ner på tiden blir inte bara elevkontakten utan också lärarnas arbetsmiljö lidande. Det går inte att flytta det arbetet till perioder då eleverna är borta. Jag har inget intresse av att arbeta 40-timmarsvecka och ingen av de andra lärare jag talat med har uttryckt något intresse för det heller, säger Leif Nyman.

Ferietjänst och semestertjänst

De flesta lärare i Sverige har en så kallad ferietjänst med 35 schemalagda timmar i veckan och 10 timmar i veckan som inte är schemalagda. Dessa så kallade förtroendetimmar ska ägnas till bland annat planering, rättning och kontakter med föräldrar. I ferietjänsten ingår ledighet under flera av skolornas längre lov, bland annat sommarlovet. Med den nu föreslagna semestertjänsten ändras arbetstiden till 40 schemalagda timmar i veckan och ledigheten hanteras på samma sätt som hos de flesta andra yrkesgrupper. Tanken är att en stor del av det arbete som nu görs på förtroendetimmar i stället ska göras under perioder då eleverna är lediga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!