Planerna på att bygga om busstationen i Gimo har funnits länge, men har aktualiserats på nytt i samband med ombyggnaden av väg 288 till en mötesfri väg. Enligt Östhammars kommun och Region Uppsala har det funnits kritik mot den nuvarande busstationen. Den ligger inte i tätortens kärna och har upplevts som otillgänglig och otrygg. Det har exempelvis krävts, för nästan alla, att man korsar järnvägsspåret för att nå stationen.
Men i slutet av förra året slöt kommunen och regionen en överenskommelse för att utveckla infrastrukturen i Gimo och med det följer en ny busstation. Tanken är att stationen, eller bytespunkten som den kallas formellt, ska ligga precis i anslutning till 288:an i höjd med Skäfthammars kyrka.
Busshållplatsen som redan ligger här nu avvecklas och i stället byggs en vändslinga med flera nya hållplatslägen. I planen ingår två nya pendlarparkeringar för bil på bägge sidor av vägen, en vid kyrkan och en vid äldreboendet Lärkbacken. Det ska också anläggas en pendlarparkering med tak för cyklar. Utöver detta blir det så klart papperskorgar och ny belysning samt att regionen och kommunen tittar på hur platsen ska utformas för att "bli attraktiv".
Det planeras samtidigt för ny och upprustad gång- och cykelväg på bägge sidor av 288:an. I projektet ingår också flera nya och upprustade gång- och cykelvägar för att man lättare ska kunna ta sig till den nya bytespunkten. Det handlar bland annat om gång- och cykelväg längs Bruksgatan, Hyttgatan och Folketshusgatan. Den övergripande målsättningen för projektet är att "öka antalet hållbara resor och transporter till och från Gimo". Därför kommer man också involvera exempelvis Sandvik Coromant och skolorna i Gimo för att höra deras åsikter och tankar. Regionen åtar sig också att se över busstidtabellerna och eventuellt göra anpassningar utifrån skiften på Sandvik och på så sätt ge bättre förutsättningar att resa kollektivt till och från jobbet.
Mycket arbete kvarstår dock innan den nya stationen och de nya gång- och cykelvägarna kan bli verklighet. Först och främst måste kommunen ta fram en ny detaljplan för att möjliggöra förändringarna. Man hoppas också kunna få statlig medfinansiering, exempelvis via Trafikverket. Planerna kan komma att förändras men tidsplanen är att hela projektet ska vara genomfört senast 2025.