Stoppad buss väcker ilska
Gräsöbor reagerar kraftigt mot Vägverkets beslut att inte låta Upplands Lokaltrafik köra ner till färjeläget i Öregrund.
Börje Hellman har flera förslag till lösning.
Foto: Peter Söderlund
Efter Vägverkets beslut att stoppa busstrafiken ner till Färjeläget i Öregrund har reaktionerna på Gräsö varit häftiga. För att hinna med bussen måste Gräsöbor i fortsättningen åka med en tidigare färja för att hinna med bussen och ta en tidigare färja tillbaka.
- Det slutar med att alla på Gräsö åker bil till Öregrund och snor ännu fler parkeringsplatser. Hela den här planen är absurd, säger Inger Abrahamsson, en av de Gräsöbor som har reagerat på Vägverkets beslut.
Orsaken till att bussen i fortsättningen inte får köra ner till färjeläget är att den måste köra över en spärrlinje. Detta eftersom många bilister som står i färjekön inte uppmärksammar att det är förbjudet att stå i den vänstra filen. Börje Hellman, som bor på Gräsö, har förslag på hur problemet kan lösas.
- Det är dubbla filer här. Den ena kan man göra till spärrzon och då står inga bilar i vägen för bussen. Ett annat förslag är att färjepersonalen låter bilarna köra ombord fem till tio minuter tidigare och då kan bussen passera. Jag tycker personalen på färjan ska vara alert och hjälpa till, säger Börje Hellman.
- Med ett uns av vilja går det här att ordna, säger Jean Enholm, som också är Gräsöbo.
Inger Abrahamsson tycker att Vägverkets beslut rimmar illa med ambitionen om att öka det kollektiva resandet.
- Det bör finnas ett miljötänkande och då ska man befrämja det kollektiva åkandet. Det här drabbar också pensionärer och rörelsehindrade. Och turister ska kunna ta sig till vandrarhemmen på Gräsö. Man måste ha ett schyst tänk i det här. Vi lever inte i ett feodalsamhälle, säger hon.
- Vi ska bilda en arbetsgrupp som försöker hitta någon lösning. Kommunen är huvudman för frågan, säger hon.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (c), är inte förtjust i Vägverkets beslut.
- Vi ska kontakta någon som sitter högre upp i beslutsprocessen på Vägverket. Hittills har vi bara varit i kontakt med handläggare, säger han.
Gräsöbon Tyra Åström är också upprörd över Vägverkets beslut.
- Vägverket måste bredda vägen ner till färjeläget. Då kan man bredda gång- och cykelvägen också. Det kan inte vara så att Gräsöborna ska behöva stå tillbaka för två månaders intensiv biltrafik, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!