Det är HUI Research, Handelns utredningsinstitut, som sammanställt rapporten Detaljhandeln i tätorten Östhammar åt kommunens näringslivsenhet. Bland annat har ca 400 fastboende och fritidshusägare svarat på frågor om hur ofta de handlar i Östhammar.
Det visade sig att mer än 80 procent av fritidshusägarna gör sina inköp av dagligvaror i Östhammars kommun när de befinner sig där. Bland de permanentboende är det ca 75 procent som handlar en majoritet av sina dagligvaror i hemkommunen. Ett resultat som förvånade näringslivsutvecklare Ewa Hjertstedt.
– Jag hade nog inte väntat mig att sommargästerna faktiskt handlar här i så hög grad. De är enormt viktiga för oss och vår handel och vi ska vara rädda om dem, säger hon.
Hon tror att det finns flera förklaringar till det.
– Många tycker nog att det är väldigt pittoreskt att åka och handla här. Bara en sådan sak som att man slipper åka runt och leta p-plats. Men det kan också vara så enkelt att den dag man väl är i sommarstugan vill man inte röra på sig så mycket.
Omkring en tredjedel av fritidshusägarna handlar oftast även så kallade sällanköpsvaror lokalt i Östhammar. Men mindre än tio procent av de fastboende uppger att de gör en majoritet av sina inköp av sällanköpsvaror i sin hemkommun. Mat finns att köpa lokalt men utbudet brister när det gäller andra varor.
– Östhammar ligger i bakvattnet av Uppsala. Men man kan inte bara lägga sig på rygg och säga att alla åker till Uppsala. Det är ändå en timme eller mer att åka, säger Ulf Rämme, senioranalytiker på HUI Research.
Han tror att det finns fler saker man skulle kunna göra för att få befolkningen att handla i högre grad på hemmaplan. Några av hans råd är: Satsa på centralorten Östhammar, inte serviceorterna runt omkring. Förbättra produktsortimentet. Se över öppettiderna (”man kanske ska ha stängt på en måndag istället för på helgen”). Omlokalisera Systembolaget från Öregrund till Östhammar.
– Det skulle per automatik ge en anledning att åka till Östhammars centrum.
Han konstaterar också att det är ett problem att många banker och fastighetsmäklare sitter på attraktiva lokaler i centrala Östhammar.
– Man skulle kunna stuva om en del där. Andelen bankkunder som faktiskt går till banken är ganska få i dag.
Det är viktigt att alla inser att fler butiker oftast bara är något positivt.
– Det är alltid bra med samarbete. Man bör marknadsföra staden Östhammar som en enhet istället för att alla marknadsför sig själva.