Vägen ska byggas om ända till Östhammar, med en slutlig dragning mellan Gimo och Börstil, fastslår Regionförbundet i sin nya länsplan.
Målet med den nya länsplanen för 2014-2025 är bland annat att öka resandet med kollektivtrafik, cykel och till fots samt att stärka utbytet med kringliggande regioner.
Ett resultat är att den olycksdrabbade länsväg 288 till Östhammar kommer att prioriteras.
– Östhammar är den enda kommunen som inte har spårburen kollektivtrafik. Så vägen är extra viktig för att öka tillgängligheten till Uppsala, Stockholm och Mälarregionen, säger Ola Kahlström på Regionförbundet.
Landstinget har beslutat att förskottera pengar för att färdigställa de första två etapperna, Hov-Alunda och Alunda-Gimo, senast till 2017.
Efter många om och men blir det till slut också en ombyggnad av den omdebatterade sträckan Gimo-Börstil, något som varit en kärnfråga för bland annat Östhammars kommunledning.
Trafikverket hade efter sin vägutredning rekommenderat en alternativ sträckning eftersom det fanns många brister längs med vägen. Men i dialog med kommunen och Trafikverket har Regionförbundet nu beslutat att göra en ny utredning för att hitta andra lösningar, eftersom den aktuella sträckan ändå skulle behöva rustas upp till betydande kostnader.
– Man hade inte riktigt tagit hänsyn till vad man skulle göra med den befintliga vägen. Det fanns frågetecken och kostnader som man inte förutsett. Den har dessutom varit trafikosäker så det är en angelägen åtgärd.
180 miljoner har öronmärkts för arbetet på Gimo-Börstil under perioden 2019–2021.
Enligt länsplanen kommer det också att satsas 210 miljoner kronor på cykel- och gångvägar i länet, som ska göra det lättare att cykla eller gå till kollektivtrafiken eller på ett säkert sätt cykla hela vägen till arbete och skola.
Lika mycket, 210 miljoner kronor, satsas på kollektivtrafik. Nytt i planen är möjligheten att samfinansiera åtgärder i järnvägssystemet, vilket betyder att man tillsammans med statliga investeringar skulle kunna bidra till större ingrepp på sikt, som exempelvis nya spår eller andra förbättringar i pendeltrafiken, förklarar Ola Kahlström.
– Vi har som mål att bli Europas mest attraktiva kunskapsregion och länsplanen ska bidra till den visionen, säger Kahlström.
Slutligt beslut om planen fattas av regeringen under våren 2014.