Lagen säger att kommunen bara får ge tillstånd för alkoholservering till personer som är lämpliga, bland annat utifrån ekonomiska förutsättningar. För att bedöma lämpligheten håller kommunen bland annat koll på vilka som betalar sina räkningar till just kommunen. Det ska kommunen åtminstone göra, men på grund av en miss har kommunikationen mellan ekonomienheten och tillståndshandläggarna i Östhammar inte funkat.
I ett specifikt fall hade miljöenheten, som hanterar tillstånden, inte fått information om att en restaurangägare missat att betala sina tillsynsavgifter, en "försummelse som gått under radarn i mer än två års tid".
– Det är naturligtvis inte bra. Men det är svårt för oss att veta något som vi inte får information om. Vi tar ju för givet att folk betalar sina avgifter, säger Johan Nilsson, miljöchef.
Restaurangen i det aktuella fallet fick nyligen en varning, men kommunen skriver i sitt beslut att på grund av de bristande rutinerna mellan ekonomienheten och handläggarna borde restaurangen varnats mycket tidigare. Restaurangägaren uppger för UNT att skulden nu ska betalas.
– Så vitt vi vet är det bara en restaurang som gått under radarn, säger Johan Nilsson.
Men nu ser kommunen över sina rutiner.
– Vi behöver som första åtgärd skapa rutiner för att information om inkassoärenden tas emot av verksamheterna, i det här fallet miljöenheten, säger ekonomichef Sofia Tolstoy.
Enligt henne har missen berott på att fakturor och tillstånd hanterats i separata system.