Redan år 2011 inkom klagomål till Östhammars kommun. Enligt uppgift ska fastigheten under en period varit i mer vårdat skick. Men sedan har det blivit värre igen. År 2014 skickades en protestlista med ett tjugotal namn in, om omfattande nedskräpning på den aktuella fastigheten och omkringliggande kommunal gatumark: "Nedskräpningen är en skamfläck för hela området och påverkar värdet på fastigheterna negativt" heter det i protestbrevet.
I vår har en ny framstöt gjorts till kommunen, och nu agerar man från bygg- och miljöförvaltningen. Skrotbilar ska senast den 20 juni fraktas bort och fastigheten ska städas utomhus, heter det i ett beslut daterat 9 maj. Samtliga bilar som står uppställda på kommunens mark ska dessutom fraktas bort – om inte parkeringstillstånd från kommunens tekniska kontor kan uppvisas.
Vi har varit i kontakt med fastighetsägaren som inte vill säga något till oss om hur han ser på kommunens beslut.
– Det här sköter jag med kommunen, det har inte du någonting med att göra.
Hur ser du på klagomålen från grannarna?
– Det är jag medveten om. Men det finns väl större problem än skrotbilar.
En av grannarna som tidningen talat med är närmast uppgiven och undrar många skrotbilar får man ha hemma innan det blir betraktat som upplag.
– De flesta bilarna har försvunnit från gatan nu i alla fall. Men var går gränsen för vad som är lagligt? Vi strävar normalt sett efter att hålla snyggt på tomten och att ha ordning på små bodar, altaner och tingeltangel. Men vrider man huvudet 90 grader åt ena hållet så står det 15 skrotbilar där. Det blir som en nidbild av ett villaområde, för mig är det en skamfläck.
Johan Nilsson på bygg- och miljöförvaltningen menar att kommunens påstötningar haft effekt.
– Vad jag förstått skett en viss förbättring ganska snabbt.
En uppföljande inspektion ska också göras.
– På sin egen tomt är man ganska fri att ha grejer till en viss gräns. Är det inte städat och har man inte tagit bort det som är misstänkt miljöfarligt går vi vidare med ett föreläggande. Ser det däremot bra ut lägger vi ned ärendet.
Enligt Johan Nilsson är den bästa metoden generellt att jobba förebyggande.
– Det finns alltid stökiga tomter. När det gäller de värsta försöker vi åka ut årligen och prata med fastighetsägarna, fast det inte finns anmälningar. Det har varit ganska framgångsrikt. Frivillighet är alltid bäst.