Skolrasten på Ed har fått nytt liv

Skolbarn turas om att låna ut leksaker från ”Boden”, och vuxna är med på styrda aktiviteter. Rörelseprojektet på Edsskolan har förändrat skolrasterna.

Oskar Åsberg och Rasmus Åbrodd Karlsson från årskurs 5A är dagens rastvärdar i "Boden" där Edsskolans elever får låna saker som ska lämnas tillbaka när rasten är slut.

Oskar Åsberg och Rasmus Åbrodd Karlsson från årskurs 5A är dagens rastvärdar i "Boden" där Edsskolans elever får låna saker som ska lämnas tillbaka när rasten är slut.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2018-11-11 13:00

Den kallas kort och gott för ”Boden”, och här står Oskar Åsberg och Rasmus Åbrodd Karlsson från klass 5A när tidningen kommer på besök. Hinkar, spadar, bollar, hopprep, trampcyklar, pingisracket, pulkor, innebandyklubbor samt en del annat som hör till skolan och fritids står prydligt sorterat för att lånas ut. De barn som lånar går fram till en lucka och säger vad de vill ha, och så skriver Oskar Åsberg och Rasmus Åbrodd Karlsson upp namn, klass och leksak i ett block. När sakerna lämnas tillbaka stryks namnen. Fattas något brukar det gå att lösa smidigt.

– Det är första gången vi står här. Vi är sist på namnlistan i klassen, säger Oskar Åsberg innan det är dags att lämna ut en hoppstylta.

På Edsskolan går cirka 300 elever, så rastuppdraget gör att eleverna får lära sig namnen på rätt många skolkamrater. Klasslärarna i årskurs 4 och 5 följer ett schema för vilka elever som ska stå i låneboden.

– Det är ganska kul, säger Rasmus Åbrodd Karlsson och noterar i blocket.

Läraren Anna Eklöv som är rastvakt säger att det fungerar jättebra.

– Eleverna i mellanstadiet klarar det här själva på första rasten. På lunchrasten står en vuxen här, och då brukar de yngre barnen tycka att det är roligt att hjälpa till också.

Rasterna på Edsskolan har förändrats på flera sätt sedan i fjol. Fyra dagar i veckan har man styrda aktiviteter, där vuxna är med på någon lek. Den här dagen är det killerball och många barn gör sitt bästa för att kasta bollen på Alfred Gille och Dag Sundström från skolpersonalen på den inhägnade spelplanen.

– Det är bra när vuxna är med, de är så stora att det är lätt att träffa dem med bollen. De borde alltid vara med, säger en elev i farten.

Dag Sundström är idrottslärare och står till stora delar bakom det rörelseprojekt som Edsskolan inlett i höst. Förutom det som redan nämnts ingår ”röris” på morgonen, då hela skolan dansar i tio minuter till hög musik ute på skolgården som lektionsstart på måndagar och torsdagar. Dessutom är det disco första rasten varje fredag.

– Jag tycker att vi har fått igång det rätt bra. Målet är att minska antalet konflikter på rasterna, att eleverna ska känna sig trygga och även bli piggare så att de orkar med lektionerna och förhoppningsvis får upp resultaten, säger Dag Sundström.

Edsskolans rektor Carina Engblom ser flera vinster med projektet. Hon kan också tänka sig att utöka antalet dagar med styrda rastaktiviteter om det finns personalresurser.

– Vi ville starta i liten skala, men vårt mål är att utöka.

Tvåårigt rörelseprojekt

Edsskolan har hämtat inspiration från fritidspedagogen Gustav Sundh som kallar sig själv för rastaktivist eller skolgårdspedagog.

Projektet löper i två år och Edsskolan har fått extrapengar från barn- och utbildningsförvaltningen i Östhammars kommun för ändamålet som också innebär ökad idrottsundervisning i lågstadiet och arbete med ART (Aggression Replacement Training). Inom kort ska en elevenkät göras och hela projektet ska utvärderas efter vårterminen år 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!