Skolor bättrar sig efter kritik

Effektivare modersmålsundervisning, fler genusföreläsningar och trygghetsvandringar. Det är några områden som Östhammars kommuns skolor ska bli bättre på.

Östhammar2011-09-25 09:51

Skolinspektionen gav Östhammars kommun mycket kritik efter vårens utbildningsinspektion, nästan samtliga skolor och förskolor har något att rätta till. Nu har kommunen redovisat vilka åtgärder som ska förbättra bristerna.
Bland annat uppfyller skolornas, förskolornas och skolbarnsomsorgens planer mot kränkande behandling inte kraven. En av åtgärderna blir att kartlägga risksituationer och platser, i och utanför skolan, där kränkningar kan förekomma. Det görs av barn, föräldrar och personal genom så kallade trygghetsvandringar.
För att ytterligare öka tryggheten ska det finnas elevcoacher på alla högstadieskolor, vars uppgift är att motverka skolk och mobbning. Föräldrar och barn ska även årligen svara på enkäter om trygghet.
För att kunna hålla bättre koll på att barn inom skolbarnsomsorgen vistas i lämpliga lokaler ska kontinuerliga utvärderingar av barngruppernas storlek och sammansättning göras. I fortsättningen ska alla gruppförändringar redovisas till kommunen.

En av de mer allvarliga punkterna i kritiken berörde det faktum att kommunen inte ser till att alla elever ges möjlighet att uppnå målen med utbildningen.
Nu har verksamhetsmålen reviderats så att det tydligt framgår att alla elever ska nå målen i alla ämnen.
Måluppfyllelsen ska även redovisas med särskilt fokus på skillnader i resultat mellan könen och mellan skolor.
Kommunen ska dessutom under hösten undersöka behov och förutsättningar för att kurser i entreprenörskap införs i skolorna.
Fritidshem och förskolor kritiserades också för att inte medvetet fokusera på att motverka traditionella könsroller. Nu har barn- och utbildningsnämnden beslutat att rektorerna ska ha genusfrågan som en stående punkt på agendan vid föräldramöten och arbetsplatsträffar. Personal ska även ta del av litteraturstudier och föreläsningar på ämnet.

I åtgärderna inkluderas även att rektorer som saknar pedagogisk kompetens ska genomgå det så kallade rektorslyftet, och att obehöriga lärare ska gå kompletterade utbildningar.
Elever som har ansökt om undervisning på sitt eget modersmål ska i fortsättningen erbjudas det så fort som möjligt. Antalet tjänster inom elevhälsan ska återigen ökas för att elever i behov av särskilt stöd ska få det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!