Skolan i fokus vid fullmäktigedebatt
Skola och mobbning blev heta debattämnen vid fullmäktige i Österbybruk i tisdags. Både allmänhetens frågestund och en skriftlig fråga från folkpartiet satte fart på debatten.
Flera politiker, främst från moderaterna, sade att det är viktigt att skilja på mobbning och misshandel och efterlyste mer ordning och reda i skolan. Mats Sjöborg (fp) var dock tveksam till att använda begreppet misshandel i skolans värld.
—Om två sjuåringar pucklar på varandra vet jag inte om man ska kalla det misshandel.
Han sade att en del av problematiken består i skilda regelsystem i skolan och hemma, och berättade att han praktiserat som skolpsykolog i kommunen.
—Det inte alltid är så idylliskt. Vad vi gör hemma ska du skita i, sade en förälder till mig.
Nolltolerans
Ingegerd Bergwall (m) förordade nolltolerans.
—Eleverna är inte dummare än att de inser att om det är nolltolerans så är det så. Det gäller också att ha ledare som är med i verksamheten och inte bara sitter vid skrivbordet.
Ingeborg Sevastik (v) efterlyste bättre villkor i barnomsorgen och i skolan, så att barnen känner sig välkomna i samhället.
—Små barn behöver kärlek och omtanke, då behövs mer personal. Det är ofta för stora grupper, och alla barn blir inte sedda.
Christina Carlsson (kd) replikerade med att slå ett slag för familjen.
—Det är där man lär sig etik och moral.
Alla var överens om att kamratstödjare och andra grupper som jobbar i skolan mot mobbning måste få ett aktivt stöd.
Många nedstämda
Även senare under kvällen uppstod en livlig skoldebatt. Mats Sjöborg (fp) hade ställt en skriftlig fråga till barn- och utbildningsnämndens ordförande Desirée Mattsson (s), vad hon tänker göra för att förbättra situationen i skolan. Bakgrunden är att många elever, särskilt flickor, ofta är nedstämda och att var fjärde grundskoleelev inte får godkänt i alla ämnen.
Desirée Mattsson svarade att budgetminskningen år 2004 har medfört att personaltätheten ligger under rikssnittet. Det vill nämnden ändra på. Bland de åtgärder som redan vidtagits nämndes införandet av ett digitalt system som ger både föräldrar, elever och lärare bättre möjlighet att följa elevernas kunskapsutveckling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!