Skärgårdsö har haft strömavbrott i ett år

Att angöra en brygga är svårt. Men att angöra en elkabel tycks vara snäppet svårare. Gustav Zetterberg har varit utan ström i ett år på ön Högdunsen, där den klassiska farsen spelades in.

Östhammar2002-03-26 00:01
Många svenskar har nog sett den lilla ön Högdunsen norr om Öregrund, där Gustav Zetterberg har sin sommarstuga. På ön filmades nämligen Tage Danielssons Att angöra en brygga, 1965. Nu har det visat sig att det kan vara nog så krångligt att angöra en kabel, om uttrycket tillåts.
Till Högdunsen går en 800 meter lång sjökabel från Bolka strand på fastlandet. Genom kabeln fick Gustav Zetterberg ström levererad till sin stuga i över 20 år. Men i fjol, den 5 mars, försvann plötsligt strömmen. Gustav Zetterberg anmälde felet till Vattenfall Sveanät AB. Det konstaterades att den gamla kabeln var trasig, men Vattenfall ville inte åtgärda felet innan ägarförhållandena var utredda. Vattenfall menade att kabeln eventuellt inte var deras, utan försvarets.
Försvaret hade tidigare en minstation på ön och lade sjökabeln på 1960-talet för att få ström till stationen. När stationen lades ned 1995 överläts ägandet av kabeln till Roden Energi, som i dag ingår i Vattenfall Sveanät AB. Gustav Zetterberg övertog samtidigt abonnemanget. Men enligt Vattenfall var ingen personal från Roden Energi inblandad i överenskommelsen om kabeln, som gjordes mellan försvaret och Bolka byalag.

Skarvning höll inte
I somras försökte Vattenfall ändå att laga den gamla kabeln med en skarvning. Lagningen höll bara i några dagar, och sedan var Gustav Zetterberg utan ström igen.
Vattenfall konstaterade att det var nödvändigt att lägga en ny, sjöarmerad kabel. Det drog dock ut på tiden, och så kom vintern och istäcket som hindrade allt undervattensarbete.
5 april har det gått 13 månader sedan Gustav Zetterberg fick någon ström, undantaget några få dagar i somras.
— Det är lång tid. Med det här skulle man nästan in i Guinness rekordbok, säger Gustav Zetterberg som ändå är glad att han snart ska få strömmen tillbaka.
Vattenfall har nämligen lovat att kabeln ska läggas ut så snart isen har gått.
— De försökte slingra sig. Det var inte meningen att jag skulle ha någon kabel, men nu får jag den. Det är skönt.
Kostnaderna för att dra en ny kabel uppgår till cirka 100 000 kronor.
— Kabeln är kostsam, men vi har distributionsskyldighet till alla våra kunder, säger Ingegerd Bills som är informationsansvarig på Vattenfall.

Komplicerad fråga
Enligt henne kommer kabelarbetet inte att belasta Vattenfalls övriga kunder i Uppland. Kostnaderna tas från budgeten för drift och underhåll. Gustav Zetterberg kommer också att få igen abonnemangsavgiften för den tid som han inte fått någon ström.
Vattenfall har dessutom en avbrottsgaranti som kan ge strömlösa kunder 1 000 kronor per dygn. Det finns emellertid ett ersättningstak som motsvarar två års fast avgift vilket gör att den ersättningen inte blir mer än ett par tusenlappar.
Är det rimligt att en elnätskund får vara utan el i ett år?
— Nej, det är inte rimligt. Vi har fört diskussioner med kunden som hela tiden har varit informerad om läget och nöjd med lösningen, då han inte är permanentboende på ön, säger Ingegerd Bills som anser att frågan om ägandet av kabeln är komplicerad.
— Det vi gör nu är att ställa till rätta för kundens bästa. Vi kommer sedan att föra vidare diskussioner med försvaret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!