Sjöfyllerikoll blev försenad
Med början i juli i år, ett år senare än planerat, startade Kustbevakningen sin verksamhet med rätten att stoppa båtar och kontrollera nykterheten till sjöss.
Det var meningen att den nya ordningen skulle ha sjösatts redan 1 juli förra året.
- Men vi var tvungna att vänta in regeringens beslut innan vi började att utbilda personal för uppdraget, planera och köpa in all nödvändig teknik. Det gjorde att vi inte hann starta upp förrän i juli i år. Sånt här löser man inte på en vecka, säger Ronnie Willman, chef för kontroll- och brottsutredningsenheten vid Kustbevakningen.
Under det senaste året har Kustbevakningen skaffat de instrument och den teknik som behövs för att göra kontrollerna. Ett hundratal av totalt cirka 500 anställda har fått utbildning. Den har till stor del handlat om att ge juridiska kunskaper. Det är många regler och lagar som styr när man inleder förundersökning mot misstänkt sjöfylleri.
Tidigare hade kustbevakningen befogenheten att rapportera fartsyndare och andra brott till sjöss till polisen. Nu har alltså den rätten utvidgats. Ambitionen är att handläggningen av upptäckta brott därmed blir mer effektiv och kan slutföras snabbare. Det är sedan sjöpolisen skars ner som kustbevakningen fått ett allt större ansvar för att ta över polisens uppgifter till sjöss.
Däremot får Kustbevakningen inte göra så kallade rutinmässiga sållningsprover på sjön. Från och med i år kommer kustbevakningen också att ha utbildade förundersökningsledare som kan utreda misstänkta sjöfylleribrott.
- Om du är berusad och har en hög halt alkohol i kroppen är du inte kapabel att färdas säkert på sjön. Du måste alltid kunna uppträda med gott sjömanskap, säger Ronnie Willman.
För att kunna stoppa en båt krävs att Kustbevakningen har misstankar. Det kan vara en båt som kör vingligt, för fort eller att det är brister på båten. Om någon misstänks för sjöfylleri gör Kustbevakningen en bedömning av personens status, berusning och beteende. Då kan personen få blåsa i evidenzer för att mäta mängden alkohol i utandningen.Några av de vanligaste brotten till sjöss är fortkörning i vissa områden och i vissa farleder, bristande lanternföring, brott mot ankringsförbud, brott mot begränsningar i rätten att använda vattenområden och otillåten förtöjning.
Hittills i sommar har Kustvakningen upptäckt ett 40-tal sjöfyllerister totalt i landet.
FAKTA
Den som kör båt och är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om föraren inte kan antas framföra båten på ett säkert sätt. Den som har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båten på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan man dömas för grovt sjöfylleri.
Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Om sjöfylleribrottet anses vara grovt kan domen bli fängelse i högst två år.
Jonas Eriksson vid sjöräddningen i Öregrund uppskattar att mellan fem och tio incidenter som sjöräddningen får larm om av totalt mellan 80 och 100 uppdrag om året är relaterat till sjöfylleri.
Den som kör båt och är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om föraren inte kan antas framföra båten på ett säkert sätt. Den som har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båten på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan man dömas för grovt sjöfylleri.
Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Om sjöfylleribrottet anses vara grovt kan domen bli fängelse i högst två år.
Jonas Eriksson vid sjöräddningen i Öregrund uppskattar att mellan fem och tio incidenter som sjöräddningen får larm om av totalt mellan 80 och 100 uppdrag om året är relaterat till sjöfylleri.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!