Sigrid togs i drift 2013 och är det fartyg som sköter SKB:s transporter av radioaktivt avfall mellan de svenska kärnkraftverken, bland annat Forsmark, och mellanlagret Clab i Oskarshamn. På morgonen den 8 april gick Sigrid på grund på en sandbank i Barsebäcks hamn och har sedan dess varit ur drift medan reparationer och en utredning av olyckan genomförs. Om reparationerna går som planerat, räknar SKB med att fartyget kan tas i drift nu i slutet av april.
– Enligt den senaste indikationen jag har fått, så håller tidsplanen, säger SKB:s kommunikatör Erica Wallin.
Vad har Sigrids driftstopp inneburit?
– Det har inte påverkat särskilt mycket alls. Det har blivit några förskjutningar i tidsscheman för hämtning och lämning av avfall, men inget större.
När fartyget undersöktes konstaterades det att det förutom ytliga färgskador även uppkommit skador i ett av propelleraxlarnas lager samt på ena rodret. Olyckan skedde i samband med att fartyget vändes runt för att röra sig in mot kajen i kraftverkets hamnbassäng. En mer utförlig utredning av grundkänningen ska presenteras under andra halvan av maj, men den preliminära anledningen sägs vara att en plötslig sidvind fick Sigrid att hamna utanför leden i den smala passagen.
Hur arbetar ni för att liknande olyckor inte sker igen?
– Det är bland annat det som utredningen kommer att titta på. Sigrid kommer att gå i drift innan utredningen presenteras, men det betyder inte att skeppet kommer gå in i Barsebäck under den tiden. Men vi kommer kunna fullfölja alla våra planerade åtaganden, säger Erica Wallin.