Segelbåtsolyckan fortfarande en gåta
Det är fortfarande en gåta varför olycksbåten slog runt och förliste i Gräsöfjärden utanför Öregrund i de hårda stormvindarna i tisdagseftermiddag.
Kölen och masten bröts vid förlisningen.
Foto: Christer Bergström
Arne Andersson vid polisen i Östhammar som gör den tekniska utredningen hade under torsdagseftermiddagen inget nytt att säga om utredningen.
- Den tekniska utredningen kan sannolikt fortsätta i flera dagar till, säger han.
Segelbåten har kraftiga skrap- och repmärken på skrovet, men det finns inga hål i skrovet. Kölen, liksom seglen är brutna. En segelbåt av den här typen slår runt direkt utan köl
Lars Nyfjord vid polisen i Uppsala säger att det första man väntar in vid en utredning av en sådan här båtolycka är obduktionen av de personer som omkom.
- Drabbades de av sjukdom? Det är något som obduktionen ger svar på. Om drunkning konstateras tittar vi på andra omständigheter. Har till exempel masten gått av? Fanns det andra skador på båten?
Polisen vill också få klarhet i var exakt båten slog runt och hur långt den drev i de hårda vågorna innan den bärgades.
En teori är att segelbåten kan ha slagit runt i vattnet utanför Forsmark och drivit hela vägen därifrån ned till Öregrunds båtklubb. Det som talar för en sådan teori är att maskinisten Mikael Ström på färjan Pluto mellan Öregrund och Gräsö aldrig såg en segelbåt i fjärden. Färjan är utrustad med radar och besättningen gör ständigt observationer över Gräsöfjärden.
Mikael Ström upptäckte segelbåten först några hundra meter från färjan när det var upp och nedvänd i den hårda sjön.
Segelbåten var av en modell som slutade att tillverkas för nio år sedan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!