Enligt Anders Hedberg, gatu- och trafiksamordnare på Östhammars kommun beror förseningen på att entreprenörerna som upphandlats av kommunen inte utfört uppdraget i tid.
– Det har inte fungerat med entreprenörerna. Dessutom lades det ut extra mycket sand i år, så det får man ha med i beräkningen, då blir det mer jobb med att ta bort det än vanligt, säger han och fortsätter:
– Det har varit en löpande diskussion om att de slarvat och hoppat över vissa delar. Om det är medvetet eller inte vet vi inte.
Enligt Anders Hedberg framgår av avtalet mellan kommunen och entreprenörerna att entreprenörerna har sex veckor på sig att ta bort sanden från vägarna, från ett startdatum som kommunen bestämmer. Startdatumet är vid en tidpunkt då isen är borta från vägarna, förklarar han.
– Har man dubbelt så mycket sand tar det dock längre tid, så det är ingen absolut deadline. Men i år har det tagit för lång tid.
Entreprenörerna har fått göra om de delar av sandupptagningen som varit bristfälliga. Nu ska det dock vara klart, enligt Anders Hedberg.
Enligt vd:n på entreprenadföretaget, har fördröjningen orsakats av en kombination av olyckliga omständigheter.
– De två anställda som jobbade med sandupptagningen i Östhammars kommun sa upp sig från företaget på dagen, mitt under sandupptagningen, säger han.
Detta i kombination med att det i april kom ett snöoväder resulterade i att sandupptagningen drog ut på tiden.
– Vi skulle börja sopningen i mars eller början av april. När snöstormen kom blev all sandsopning i Stockholm, Uppland och Östhammar uppstoppad och det försköts. Detta i kombination med att personal försvann gjorde att mycket av planeringen sprack, berättar han.
Han berättar att företaget nu har åtgärdat bristerna, utan någon extra kostnad för kommunen.
– Det blev fel, men vi gör så gott vi kan för att rätta till det och vi debiterar inget extra. Det har kostat oss mer än vi fått betalt för uppdraget, säger han och fortsätter:
– Vi vill ha ett bra samarbete med kommunen och vi har åtagit oss det här uppdraget. Det är så med offentliga upphandlingar, det är folkets pengar vi har att göra med, och de ska ha den service de betalar för.