Sämre betyg trots fler lärare

Elevernas resultat sjunker på grundskolorna i Östhammars kommun, trots att lärartätheten höjts och i år ligger snäppet över rikssnittet.

Östhammar2010-09-23 16:56

— Det finns fortfarande inte tillräckliga resurser säger Hans Johansson, kommunombud för Lärarnas Riksförbund som menar att det är flera års besparingar som nu blir synliga i elevernas resultat.

Som UNT skrev i onsdags så ligger Östhammars skolor under rikssnittet när det gäller elevernas gymnasiebehörighet. Samtidigt så har ämneskunskaperna sjunkit och nu ska kommunen utvärdera lärarna och undervisningen.
Hans Johansson, LR, menar att man från lärarhåll länge påpekat problemen. Nu tycker han att man skyller för mycket på lärarna och glömmer bort att se helheten.
— Det är för mycket fokus på enskilda lärares insats och för lite på bristande resurser. Lärartätheten i grundskolan är fortfarande långt ifrån tillräcklig, även om den är uppe på riksnivå, säger han.

Hans Johansson menar att det som händer nu är resultatet av många års sparande inom grundskolan och att den höjda lärartätheten i kommunens skolor främst beror på minskade elevkullar snarare än nyanställningar.
— Lärarna har dessutom fått en ökad arbetsbörda de senaste åren med mer dokumentation som individuella utvecklingsplaner och fler nationella prov. Dessutom saknas det speciallärare till elever som behöver extra stöd, säger han.

Hans Oscarsson, tf skolchef är nöjd med att bemanningen i år är uppe i rikssnittet men menar att det aldrig kommer att vara tillräckligt.
—Vi har som sagt höjt personaltätheten i skolorna men när det inte räcker till för att nå goda resultat så måste vi titta på annat. Som kompetensutveckling för lärarna och utvärdering av vad skolorna kan göra bättre, säger Hans Oscarsson.
Hans Johansson är positiv till att inventera situationen på varje skola och ta fram handlingsplaner men menar att det viktigaste fortfarande är att diskutera frågan om bristande resurser och då främst till grundskolan där läget är som mest akut.

Satsningar på fortbildning välkomnar Hans Johansson men han ifrågasätter det som enda lösning.
— Man kan inte enbart sparka på lärarkåren och enskilda lärare, då är man fel ute. Lärarna är ju självklart allra viktigast för elevernas resultat men det handlar också om vilka förutsättningar och resurser skolan har, säger Hans Johansson.
Hans Oscarsson menar att det inte handlar om att ifrågasätta lärarnas kompetens utan snarare att utvärdera undervisningsmetoder och att sprida kunskap mellan olika lärare.
— Vi har absolut bra lärare i kommunen och nu vill vi skapa möjligheter för dem att diskutera undervisningsmetoder och hjälpa varandra att undervisa på ett så bra sätt som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!