Samordning av bussar löser trafikproblem i Östhammars kommun?

I sommar har det inte gått några bussar på Gräsö och Söderön på helgerna. Sommartrafiken skulle kunna räddas om bussarna samordnades med färdtjänst och sjukresebussar. Det framgår av Östhammars kommuns trafikförsörjningsplan för de kommande två åren.

Östhammar2005-08-05 19:29
Som UNT tidigare har skrivit vill Upplands Lokaltrafik (UL) samordna färdtjänst med befintlig kollektivtrafik i högre grad.
Östhammars trafikplanerare Andreas Lytter skriver i trafikförsörjningsplanen att kommunen aktivt borde arbeta för att bli en försökskommun för ändamålet. Att samordna färdtjänsten och sjukresor med ordinarie bussturer skulle kunna vända den negativa trenden i antalet turer på landsbygdslinjerna, heter det i planen.
— Men bussarna måste handikappanpassas och de måste kunna avvika från ordinarie rutter och åka upp till gårdarna. Det handlar inte om att tvinga någon att ta sig till en hållplats om färdtjänsten samordnas med ordinarie trafik. Om en samordning kan ske hoppas vi att kundunderlaget kan ökas, säger Andreas Lytter.
Han säger att det är en förhoppning att det skulle kunna ske redan nästa sommar, men inte särskilt troligt.

Beställda bussar tänkbart
I samband med en samordning anser Lytter att trafiken skulle kunna vara anropsstyrd med fler turer i turlistan men om ingen ringer och beställer kommer ingen buss och bussarna slipper gå tomma.
Av planen framgår även att kommunen oroas av ökade kostnader för kollektivtrafiken. År 2001 betalade kommunen drygt 8 miljoner kronor, förra året 17 miljoner kronor och i år ser det ut att bli en lika stor kostnad för kommunen.
Därför kräver kommunen av UL att man redovisar varför kostnaderna stigit så kraftigt de senaste åren.
En del av förklaringen är ett nytt system för underskottsfördelningen mellan UL:s ägare men den står förmodligen inte för hela ökningen, tror Andreas Lytter.
En annan kostnad som kommunen vill se över är bidragen till det enskilda vägnätet för främst slitage från skolbussar.
— Här måste vi se över om vi i större utsträckning kan köra taxi i stället för buss eftersom bussarna sliter mer på vägnätet, säger Andreas Lytter.
Förslagen och frågorna i trafikförsörjningsplanen ska först antas av kommunstyrelsen i Östhammar innan den skickas till Upplands Lokaltrafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om