Lovade hoppa i isvaken för att samla pengar

"Ge oss pengar så badar vi isvak. Ge oss mer, så badar även lärarna!" Det tog skruv och på tisdagen var det upp till bevis för klass Ek 21 på Bruksgymnasiet. Hålet i isen var uppsågat, bara att hoppa i!

Klass EK21 på Bruksgymnasiet samlade pengar till musikhjälpen. Ett löfte till givarna var: "Får vi mer än 5000 badar vi isvak."

Klass EK21 på Bruksgymnasiet samlade pengar till musikhjälpen. Ett löfte till givarna var: "Får vi mer än 5000 badar vi isvak."

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2022-12-20 21:00

Insamlingen av pengar till Musikhjälpen för barn som flyr krig blev en del av undervisningen för klass Ek21 på Bruksgymnasiet i Gimo Klassen delades upp i sex grupper, och en av dem kläckte en lite udda sporre för välgörenheten.

– De bestämde att de skulle bada isvak om de kom över 5 000 i just den gruppen. Och att lärarna skulle bada också, om summan skulle passera 10 000, berättar Eva Blomkvist, en av två mentorer i klassen.

Hur gick det då? Jodå, gruppen fick ihop 10 270 kronor, för hela klassen slutar summan på 28 750 i skrivande stund.

undefined
Mina Falk, 16 från Snesslinge tyckte att det var iskallt. "Ska mycket till innan jag gör om det."

Och på tisdagen var det alltså dags för kallbad. Ett lagom stort hål hade sågats upp i isen på Gimodammen. Runt om stod hela klassen och hejade på när tre killar, två tjejer och två lärare antog vadet och hoppade i.

– Uh, det var iskallt! Värre ändå när man skulle upp, det blev som en chock, tyckte Mina Falk, 16 efter sin insats.

Hon är en av ekonomieleverna på Bruksgymnasiet som bestämt sig för att isbada, men hon verkade inte helt övertygad om kallbadets fördelar.

– Jag tror inte att jag kommer göra det igen, sa hon och satte snabbt fötterna i ett par varma sockor.

undefined
Mentorerna för klass EK21 heter Eva Blomkvist och Christina Fröjd. Att bada i Gimodammen vintertid kan höra till uppdragen. "De har varit väldigt kreativa", sa Eva om sina elever.

Mentor Eva Blomkvist berättar efter doppet att klassen samlat pengar via lotterier, bearbetat företag och lagt ut uppmaningar på sociala medier.

– Vi startade det som ett projekt inom företagsekonomin, som kopplades till Musikhjälpen. De har verkligen varit kreativa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!