Risk för försämrad turistservice

Turistservicen i Österbybruk och Östhammar riskerar att försämras i sommar. Men Visit Roslagen hoppas ännu på en lösning.

Turistbyrån Öregrund

Turistbyrån Öregrund

Foto: Christer Bergström

Östhammar2014-03-15 09:01

Turistbolaget Visit Roslagens vd Gisela Norén menar att bolaget inte har samma ekonomiska förutsättningar som tidigare. I nuläget ser det ut som om bolaget bara kommer att kunna ha bemanning på turistbyrån i Öregrund i sommar. Men Gisela Norén framhåller samtidigt att bolaget försöker hitta samarbetspartners på de övriga orterna.

– Vi hoppas hitta samarbete med aktörer på dessa orter som bedriver en annan typ av verksamhet och som vi kan ställa ut turistinformation hos, så att det ändå kommer att finnas bra turistservice.

Österbybruks utvecklingsgrupp har inlett en dialog med Gisela Norén om hur situationen kan lösas och de har även skickat en skrivelse till kommunledningen i Östhammar. Utvecklingsgruppen menar att det är olyckligt att när företag i Österbybruk utvecklar turistsatsningar, så avvecklar kommunen sina satsningar.

Kommunens näringslivschef Ulf Andersson ser det som att Visit Roslagen, som kommunen är delägare i, satsar sina resurser där kunderna finns. Han framhåller att bolaget investerat mycket pengar på sin hemsida vilket lett till goda resultat.

– Bokningarna på bolagets hemsida har ökat dramatiskt de senaste åren.

Ulf Andersson menar att det är en förlust om antalet besökare skulle minska i kommunen på grund av att det inte finns flera bemannade turistbyråer. Samtidigt ser han en förändring i kundbeteendet där fler använder internet för att få turistinformation, snarare än att gå till en turistbyrå.

– Av resursskäl behöver man prioritera, säger Ulf Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!