Riktlinjer för mat utomhus

En halv miljon kronor får företaget Progrezzum och Leonidas Padazakos i Huddungeby som projektstöd från Jordbruksverket för att ta fram branschriktlinjer för utomhusmåltider.

Östhammar2012-03-20 11:56

Enligt projektansökan behövs riktlinjer för att göra tydligt för såväl arrangörer av naturturism som för livsmedelsinspektörer i landets kommuner vilka krav som ska ställas när måltider serveras ute i det fria. Till branschen hör bland annat arrangörer av längre ridturer, kanotfärder och vandringar där måltider kan ingå som en del av deltagarnas upplevelser i natur och landsbygd.

Enligt statsinspektör Alexander Sobestiansky vid Livsmedelsverket ska alla livsmedelsföretag följa livsmedelslagens bestämmelser om personlig och livsmedelshygien när livsmedlen hanteras. Som livsmedelsföretag räknas alla företag som organiserat och kontinuerligt hanterar livsmedel:
– Men lagen är inte anpassad efter varje bransch, därför har till exempel branschorganisationerna som samlar cateringfirmor, och motsvarande organisation för livsmedelsbutiker, gemensamt tagit fram riktlinjer som kan tillämpas för deras respektive branscher.

Riktlinjerna ska godkännas av Livsmedelsverket, och används som stöd för såväl företagare som livsmedelsinspektörer runt om i Sveriges kommuner.
– Men riktlinjerna måste också hållas uppdaterade, därför är det viktigt att det finns en långsiktig ägare till dem, en etablerad branschorganisation, säger Alexander Sobestiansky.
I projektet som Padazakos nu fått EU-medel från Jordbruksverket till, ingår i förutsättningarna att det då projektet avslutas i december 2012 också ska finnas en långsiktig ägare till branschriktlinjerna.
Leonidas Padazakos har även tidigare medverkat i landsbygdsprojekt. Senast projektet Framtidsbygd som fick 1,1 miljoner kronor i EU-bidrag för att anordna fem konferenser med syfte att sammanföra aktörer inom mat, måltid och turism. Projektet var rikstäckande, och avslutades i december 2011.

Leonidas Padazakos var också vd för Entreprenörsfabriken, ett treårigt projekt som syftade till att hjälpa och stödja nyföretagare främst på landsbygden med näthandel och -information.
Projektet fick åtta miljoner kronor i EU-bidrag och resten, 15 miljoner kronor, finansierades lokalt av deltagande kommuner och andra offentliga och privata medverkande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om