Riksdagsman driver järnvägsfråga
Riksdagsman Mikael Oscarsson (kd), från Uppsala gör frågan om upprustningen av järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn till en riksdagsfråga. Snarast tänker han ställa en fråga till infrastrukturminister Åsa Torstensson om järnvägen.
Mikael Oscarsson kommer att driva frågan om en upprustad järnväg mellan Dannemora och Hargshamn i riksdagen.
Foto: Christer Bergström
Han ser flera skäl till att staten måste ta sitt ansvar och rusta upp järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn:
- Det är inte försvarbart av bland annat miljöskäl att 4 000 ton malm ska transporteras med tunga fordon varje dag från Dannemora till Hargshamn när gruvbolaget startar upp driften igen. Det gör 70 tunga långtradare varje arbetsdag, eller om du så vill en långtradare var sjätte minut. Det kommer att innebära ett oerhört hårt slitage på vägar och miljömässigt är det en katastrof.
I höst läggs infrastrukturpropositionen fram i riksdagen. Mikael Oscarsson tycker att det är ett gyllene tillfälle att i infrastrukturpropositionen ta med pengar till att rusta upp järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn:
- Jag kommer att göra allt vad jag kan så att staten ger de pengar som behövs till upprustningen av järnvägen. Om inte Banverket satsar på järnvägen kommer Vägverket att få höga kostnader med allt slitage som den tunga fordonstrafiken för med sig. Då är det sundare att lägga pengarna på järnvägen, samtidigt som den skulle kunna användas även för persontrafik.
Sträckan Dannemora-Hargshamn är eftersatt och har haft ett dåligt underhåll.
I dag går det att köra 40 kilometer i timmen
En upprustad järnväg mellan Dannemora och Hargshamn är i det närmaste ett måste för att Dannemora Mineral AB kan starta gruvdriften nästa år. Järnvägen kan användas av gruvbolaget med början nästa år, men inte med full produktion. Trafiken på järnvägen kan knappast utökas efter Dannemora Minerals önskemål förrän tidigast 2011-2012.
Det kostar omkring 100 miljoner kronor att rusta upp järnvägssträckan på ett modernt sätt. Av den summan kostar det cirka 40 miljoner kronor att rusta upp själva sträckan med sådant som räls och sliprar. Sedan kostar det cirka 60 miljoner kronor att åtgärda signal- och trafikledningssystemet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!