Skolledningen självkritisk: "Vi flyttade för tidigt"

Skolledningen har startat ett arbete för att komma till rätta med arbetsmiljön på Frösåkersskolan. "Vi flyttade in i den nya skolan för tidigt", säger grundskolechefen.

Christina Stenhammar, grundskolechef i Östhammars kommun, är medveten om problemen och vill ge personalen en eloge. "De gör ett gott arbete trots provisorium och personalbrist."

Christina Stenhammar, grundskolechef i Östhammars kommun, är medveten om problemen och vill ge personalen en eloge. "De gör ett gott arbete trots provisorium och personalbrist."

Foto: Angie Gray

Östhammar2022-05-15 07:16

Elever som beter sig respektlöst och lärare som sjukskriver sig eller väljer att sluta. Problemen på Frösåkersskolan har vuxit sedan skolan invigdes lagom till vårterminen 2021. Nu ska en handlingsplan arbetas fram, för att komma till rätta med problemen. Skolan har även haft ett föräldramöte, där ett 50-tal föräldrar och runt 30 elever deltog, för att diskutera situationen.

– Men med facit i hand kan vi konstatera att vi borde ha väntat med flytten till dess skolan var helt färdig, säger grundskolechef Christina Stenhammar.

Hon håller delvis med om kritiken som kommer från både föräldrar och lärare, men menar att pandemin är en bidragande orsak till att personalomsättningen varit så hög. Under våren har kommunen annonserat efter tiotalet lärare och skolpersonal till just Frösåkersskolan. 

– Det är inte fullt så många som har slutat, men behov finns, vi måste anställa fler, säger hon.

undefined
Östhammars grundskolechef Christina Stenhammar hoppas att skolgården och matsalen ska stå klar till hösten.

Enligt Christina Stenhammar är det flera samverkande faktorer som bidragit till oron. Inte minst Edsskolans och Kristinelundsskolans flytt till nya Frösan.

– Vi har slagit ihop klasser i helt nya lokaler, som är designade för en pedagogik som inte är implementerad, det är ett stort utvecklingsarbete, säger hon.

– Dessutom saknar skolan ännu skolgård och eleverna måste äta lunch i den gamla simhallen.

Grundskolechefen menar att pandemin bidragit till oron eftersom många varit sjukskrivna och det har varit svårt att få vikarier.  Plus att det inte gått att hålla distansundervisning.

undefined
Planerna för den nya skolan lovade gott, men allt har inte satt sig ännu.

Nu hoppas hon att kulturen ska sätta sig och att lärare och personal ska bli mer samspelta. 

– Vi har mycket engagerade föräldrar och lärare och det är hoppfullt. Nu behöver vi arbeta tillsammans, skapa team som fungerar.

I dagarna har skolan satt sig ner för att arbeta fram en handlingsplan. I den ingår att förstärka, särskilt i årskurs fem, med en socialpedagog på halvtid för att ta hand om de elever som har störst behov. Skolan har också anställt två trygghetscoacher sedan årsskiftet, men de har man tvingats använda som vikarier när ordinarie lärare varit sjukskrivna. 

Skolan kommer att skapa en särskild undervisningsgrupp för de elever i klass 6–9 som har särskilda behov. Och för dem som börjar klass 4 till hösten väntar fyra paralleller i stället för dagens tre, för att minska klassernas storlek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!